Re: ziekte van raynaud
Gepost door:
Leandra (IP gelogd)
Datum: 16 February 2008 17:22
Hoi. Ik ben 23 en ik heb zelf al een lange tijd last van pijnlijke handen en vingers.( ook tenen)Ik heb afgelopen zomer de knoop doorgehakt en ben naar de huisarts gegaan, omdat ik een vermoeden had dat het wel eens reuma zou kunnen zijn.
Ik heb vershillende bloedonderzoeken gehad, maar er waren geen reumasporen te vinden in mijn bloed. Daarna ben ik in overleg met de huisarts doorverwezen naar de Reumatoloog, hij heeft me onderzocht en vermoedde dat het de ziekte van Raynoud zou kunnen zijn, ik kreeg een folder mee over de ziekte en moest voor de zekerheid nog een bloedonderzoekje laten doen. Een paar weken later werd ik gebeld dat het dus toch de ziekte van Raynoud is. Ook vroeg de arts wat voor werk ik deed, want dat heeft veel invloed op de ziekte. Kou is dus heel erg slecht voor Raynoudpatienten. Ik werk in een fruitbedrijf, en sta dagelijks bloot aan kou, al het fruit komt uit de koelcel,gaat door een koud waterbad, en ik raak het aan. De arts adviseerde mij om mezelf goed te beschermen tegen de kou. Ik doe mijn werk nu met handschoenen, maar helaas zijn die niet waterbestendig.
Ik draag nu onderhandschoentjes, maar het heeft weinig effect, alles wordt door en door nat, ik moet die onderhandschoentjes steeds verschonen om mijn handen een beetje warm te kunnen blijven houden. Ik zoek nu naar een goede oplossing ervoor. Met wollen handschoenen mag helaas niet gewerkt worden in ons bedrijf.
De arts raadde mij aan om een alternatief te zoeken binnen het bedrijf, maar dat is niet naar mijn wens. Op kantoor bij ons is alleen mannelijk personeel, en kantinewerk lijt mij al helemaal niks. Ik moet in mei terugkomen bij de reumatoloog. Misschien is het toch het beste om ander werk te zoeken.
Mijn vraag is: Heeft iemand misschien een goed alternatief voor die handschoenen? Iets wat wel warm blijft? En zijn er misschien meer mensen die in een soortgelijke positie verkeren op dit moment?
Groeten, Leandra.