Re: syndroom v. Raynaud
Gepost door:
Pauline (IP gelogd)
Datum: 17 June 2009 12:04
Hallo,
Ik ben 19 jaar en ik heb al heel erg lang last van witte vingers en tenen. En daar hoeft het niet eens winter voor te zijn. Het is zelfs zo erg dat als ik in Frankrijk op vakantie was en ik ging zwemmen in de zee (het was dan rond de 30 graden buiten) en ik langer dan een kwartier in het water zat, mijn middelvinger al wit en pijnlijk begon te worden. Het verpest heel veel dingen. Ik moet als het onder de 13 graden word al handschoenen aan. Met mijn tenen gaat het precies hetzelfde, alleen worden die heel erg paars. Soms is het zo erg dat ik niet eens meer kan staan, zo gevoeloos en pijnlijk zijn ze dan.
Ik was al paar keer naar de dokter geweest maar die zei dat ik maar wisselbaden moest nemen, paar minuten in koud water en vervolgens paar minuten in warm water. Na paar weken te proberen had ik er nog last van. Nou had ik op internet informatie over het syndroom van Raynaud gevonden. Ik ben toen gelijk naar de dokter gegaan en gezegd dat ik denk dat dat het is. Ze heeft het toen voor me uitgezocht en het leek inderdaad erg veel op dat syndroom. Ik heb medicijnen mee gekregen wat voor een betere doorbloeding hoort te zorgen. Ik heb nu al mijn 2e portie en het werkt nog steeds niet echt. Ik ben bang dat hier niks aan te doen is.
Ik heb er bijna elke dag wel een keer last van, of het nou winter is of zomer. Het doet soms echt ontzettend pijn, vooral als ze al een tijdje erg wit zijn en ik kom dan binnen en het "bloed stroomt weer terug", dan tintelt het echt ontzettend erg.
Het enige wat er echt aan te doen is, is gewoon handschoenen aan zodra het kouder word en zoveel mogelijk de handen in de broekzakken stoppen. En geen open schoenen aan.. (wat moeilijk is als je pumps mooi vind)
Ik denk zelf dat het wel erfelijk is omdat mijn vader en opa er ook last van hebben, alleen dan minder erg dan ik.
Groetjes