[Lupus] [Sclerodermie] [Sjögren-syndroom] [Poly-en Dermatomyositis] [Vasculitis] [MCTD]

CIB Forum - Algemeen  

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2
MRI EN CLAUSTROFOBIE
Gepost door: linda (IP gelogd)
Datum: 04 May 2007 16:38

Reeds meerdere malen heb ik in het UZA een MRI moeten laten nemen. Met een pilletje vooraf, hield ik de cluastrofobie onder controle. De laatste keer ben ik zo ellendig geweest, dat ik besliste er nooit meer te willen mee te maken hebben, behalve dan onder volledige verdoving.
In Spanje zijn er MRI-s die OPEN zijn, zoals een gewone scan. Weet iemand of deze ergens in Vlaanderen ook te vinden zijn?
Hartelijk dank!

Re: MRI EN CLAUSTROFOBIE
Gepost door: Maria (IP gelogd)
Datum: 08 May 2007 20:09

Je hebt helemaal gelijk!

Ik haat die dingen ook. Ga schoppen en schreeuwen zodra ik die enge tunnel inmoet...

Een open MRI? Geen idee.

Gepost door: Loes (IP gelogd)
Datum: 10 May 2007 08:33

Hallo Linda,

Ik was ook altijd zo bang. Nu moest ik de laatste keer een MRI laten maken in het LUMC. Daar hadden ze een spiegel in het apparaat hangen. Recht boven mijn hoofd. Ik zag dus mijn man zitten en een heel stuk van de kamer. Er hing ook nog een leuke poster die ik kon zien. Misschien is het de moeite waard om eens te informeren of er bij jou in de buurt ook een ziekenhuis is met zo'n spiegel. Ik ga er nog steeds niet fluitend in, maar het helpt echt.

Groetjes,
Loes

Gepost door: linda (IP gelogd)
Datum: 10 May 2007 17:06

Dank u voor de reacties.... Bij ons hangt er ook een spiegel, het helpt inderdaad wel, maar toch, na drie keer zie ik het echt niet meer zitten. Ik loop nog een halve week na te trillen, heb nachtmerries....

Iemand dacht dat er in OLV kliniek te Aalst een open MRI is????
Weet iemand iets hierover?
bedankt,

Gepost door: Inge (IP gelogd)
Datum: 11 May 2007 03:47

Beste Linda,

ik weet dat er in het OLV in Aalst een open CT is.
Misschien kan je best eens bellen naar het secretariaat van de dienst medische beeldvorming ginder om te informeren naar de MRI?
Op de website www.olvz.be vind je de informatie die je nodig hebt.

Groetjes,

Inge

Gepost door: Bea (IP gelogd)
Datum: 11 May 2007 04:57

Beste Linda,

In sommige ziekenhuizen krijg je een koptelefoon op met aangename muziek. Ernaar luisteren en de ogen sluiten zorgt ervoor dat je minder last hebt van claustrofobie.

Groetjes
Bea

Gepost door: Maria (IP gelogd)
Datum: 11 May 2007 20:31

En ik hoorde laatst dat iemand er in mocht met een kalmeringsmiddel... Misschien iets voor jou?

Gepost door: Marleen (IP gelogd)
Datum: 21 May 2007 10:16

In Mill ( nederlands brabant ) bij Nijmegen is er een kliniek met een open mri.Heb deze informatie net gekregen van het academisch ziekenhuis in Maastricht.

Gepost door: betty (IP gelogd)
Datum: 11 June 2008 15:29

hallo,
ik zou ook een mri scan moeten laten nemen maar heb claustrofobie in de hoogste graad,
bestaat er echt geen open mri in België of Nederland ?
groetjes

Gepost door: danielle (IP gelogd)
Datum: 05 July 2008 18:12

naar 't schijnt is er één in leuven , speciaal voor dikke mensen en voor mensen met cl fobie

Gepost door: danielle (IP gelogd)
Datum: 05 July 2008 18:13

hoi,

er is er één in leuven !!!

Gepost door: loes (IP gelogd)
Datum: 12 July 2008 16:33

had ook erge schrik onder mri maar ben de laatste twee keer in een open mri geweest in Genk en er was een wereld van verscil

Gepost door: Aurora (IP gelogd)
Datum: 05 December 2008 16:50

ik heb waarschijnlijk een schildklier die te hard werkt
ik zal waarschijnlijk dus in de tunnel moeten gaan
en ik zie dit helemaal niet zitten !
ik begin al claustrofobisch te worden bij het gedacht alleen al
heeft er misschien iemand tips om dit toch goed te doorstaan ?

Gepost door: Wouter (IP gelogd)
Datum: 16 December 2008 09:55

Aurora Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik heb waarschijnlijk een schildklier die te hard
> werkt
> ik zal waarschijnlijk dus in de tunnel moeten
> gaan
> en ik zie dit helemaal niet zitten !
> ik begin al claustrofobisch te worden bij het
> gedacht alleen al
> heeft er misschien iemand tips om dit toch goed te
> doorstaan ?

Het erin schuiven is wel even eng, maar éénmaal je aan de ander kant bent, buig je je hoofd gewoon een beetje naar achter en kijkt omhoog. Dan zie je de muur en het plafont. Hij is open langs beide kanten. Je hoofd zit dus niet echt in de buis. Dat maakt het toch een stuk minder eng, niet? Trouwens, als je er echt uit wil, kan je dit, zonder hulp van derden. Je bent dus niet gevangen of zo. Ik vind dat harde lawaai van de MRI eigenlijk wel rustgevend. Soms val ik bijna in slaap smiling smiley Ik heb er al 3 maal in gezeten, dus een vierde keer in die torpedobuis zal ik ook wel overleven smiling smiley Wat ik ook al eens gedaan heb is, voor ik op de tafel ging liggen even naar de achterkant van de MRI gelopen. Het helpt als je reeds kan zien waar je gaat uitkomen. Je kan ook steeds een kalmeerpilletje vragen, maar dan mag je niet met de auto naar huis. Je kan natuurlijk stiekem zelf een half slaappilletje op voorhand nemen, wie gaat dat merken? Je kan ook vragen om je er met de voeten eerst in te schuiven (hangt er natuurlijk van af welk lichaamsdeel moet gescant worden), dat scheelt ook een stuk qua benauwdheid. Ten slotte, een open MRI is natturlijk niet benauwd, maar ik heb al wal gelezen dat het onderzoek tot 3 maal zo lang kan duren en dat ook de kwualiteit van de foto's minder is.

Gepost door: jacqueline (IP gelogd)
Datum: 16 December 2008 09:59

he dat ken ik ook moest er ook in van ellende hebben ze mij er uit gehaald
en hebben ze gewone ct scan gemaakt in het uza maar in hasselt in de virga jesse hebben ze ook een open mnr scan
groetjes jacqueline

Gepost door: Wouter (IP gelogd)
Datum: 16 December 2008 10:13

Zolpidem is een prima slaap pilletje, het werkt snel(en je valt niet in slaap als je niet wil) en het werk ook niet de ganse dag door. Je zal je angsten zo voelen verwijnen. Misschien ga je het zelfs leuk vinden in die buis!

Gepost door: Rob (IP gelogd)
Datum: 24 December 2008 14:37

Aurora,

www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1181

Volgens wat er in bovenstaand artikel staat (van 2/10/2008) is er net een nieuwe onderzoekszaal geopend op de campus OLV Ter Linden AZ in Knokke-Heist. Daar zou nu een open MRI scanner zijn. Misschien kan daar terecht?

Gepost door: Rob (IP gelogd)
Datum: 24 December 2008 14:41

Aurora, sorry, verkeerde url! (het is toch altijd iets met dat knippen en plakken sad smiley

Dit is de juite link ---> http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=25621

Gepost door: Joanna (IP gelogd)
Datum: 08 June 2009 10:06

www.diasana.nl
Met verwijsbriefje is het gratis(vergoeding verzekeraar)
Groeten en sterkte
J.

Gepost door: nicole.passchyn (IP gelogd)
Datum: 30 August 2009 10:53

linda Schreef:
-------------------------------------------------------
> Reeds meerdere malen heb ik in het UZA een MRI
> moeten laten nemen. Met een pilletje vooraf, hield
> ik de cluastrofobie onder controle. De laatste
> keer ben ik zo ellendig geweest, dat ik besliste
> er nooit meer te willen mee te maken hebben,
> behalve dan onder volledige verdoving.
> In Spanje zijn er MRI-s die OPEN zijn, zoals een
> gewone scan. Weet iemand of deze ergens in
> Vlaanderen ook te vinden zijn?
> Hartelijk dank!

Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smiley invoegen
...
(smileys inlezen)
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA

Disclaimer:
De CIB-liga is in geen geval verantwoordelijk voor de inzendingen van de lezers.
De CIB-liga kan geen medische informatie verstrekken.
Berichten die uit het forum verwijderd worden:
  • Commerciële berichten (spamming)
  • Berichten met onvriendelijk taalgebruik (flaming)
  • Berichten die niets met chronische inflammatoire bindweefselziekten te maken hebben

Voor meer info over chronische inflammatoire bindweefselziekten, ga naar http://www.cibliga.be