[Lupus] [Sclerodermie] [Sjögren-syndroom] [Poly-en Dermatomyositis] [Vasculitis] [MCTD]

CIB Forum - Algemeen  

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2
mond en tongbranden
Gepost door: a (IP gelogd)
Datum: 31 August 2007 08:27

Ik heb inmiddels al 3 jaar last van tong en mondbranden dat zelf klachten geeft in me keel,het is net of er wat aan de rechterkant in zit ,maar onderzoek wees uit dat er niks zit.Dan de buitenkant van mijn mond de randjes van mijn lippen branden erg en met aanraken is het zeer gevoelig of dat het verbrand is door de zon.Al met al ,staat ik er mee op ,en gaat er mee naar bed.Soms wil ik alleen maar slapen zodat ik niks voelt.Of soms erger dat ik denk zo hoef het van mij niet meer .Alles smaakt anders en iets van zout eten bv chips dat gaat bijna niet omdat het zo erg brand op mijn tong.Het gevoel heel de dag met sambal op je tong lopen beheerst wel je leven.Er zijn dagen bij (gelukkig)dat het iets minder is,maar weg is het nooit.De geruchten gaan dat het met hormonen te maken heb.Vooral vrouwen hebben het van in de leeftijd van een jaar of 40.Het is geen pretje dit ,en ik hoop dat ze er gauw wat op vinden.Want als ik moet wachten todat de overgang intreed dan moet ik nog een jaar of 8 vol houden.Anderen zeggen weer het is een burnin mouth syndroom dat vanzelf ook weer over gaat.Dat er niks voor is.Mensen die deze klachten herkennen veeeel sterkte ermee en laten we hopen dat er gauw iets aan te doen is.

Re: mond en tongbranden
Gepost door: gerda (IP gelogd)
Datum: 02 September 2007 06:12

hallo.
het kan ook te maken hebben met sjogren! want deze klachten heb ik ook , kan per dag verschillen. denk dat er weinig aan te doen is, hoord erbij.
ik ben niet erg opbeurend he!!!!!!!!
toch veel sterkte ermee; gr gerda.

Gepost door: Devits Mariette (IP gelogd)
Datum: 15 September 2007 06:00

Ik heb reeds 2 jaar last van een brandene mond. Soms is het
niet uit te houden van de pijn. Vroeger was het enkel in de dag
maar nu blijft de pijn ook 's nachts bij lastig vallen. Ik heb reeds
verscheidene dokters geraadpleegd maar niemand weet
wat er aan te doen. Zijn er geen hulpmiddelen?
Ik ben radeloos Het is wel gekomen na het aanpassen van
mijn gebitsprothese. Wat mij het meest verontrust is dat de
pijn steeds cresenco gaat. Hoe ver kan dit nog gaan? Hoelang
kan men dit nog uithouden?
Zijn er echt geen hulpmiddelen? Ik neem Prothiaden en als het
heel moeilijk is een Xanax. Maar dat help tegenwoordig niet meer zo goed.
groetjes
Mariette

Mond/tongbranden gestopt!!
Gepost door: Yvonne (IP gelogd)
Datum: 02 September 2008 20:43

Ik heb geen last meer van mondbranden, heerlijk!!
Zo'n zes jaar geleden begon het bij mij met een droge mond, zomaar ineens zonder aanwijsbare reden. In de loop van de jaren werd het steeds erger, eerst af en toe een pijnlijk, brandend gevoel op de tond, gehemelte en binnen in de mond, maar het werd hoe langer hoe erger. De laatste anderhalf jaar scheurden mijn mondhoeken steeds in en kon ik vaak moeilijk eten doordat mijn keel ook heel erg pijnlijk was. Verschillende keren bij de dokter geweest, die er ook geen verklaring voor kon vinden, en ook de tandarts niet. Biotene tandpasta en alles geprobeerd, verzachte iets maar nam de het brandende gevoel niet weg. Op een gegeven moment eet je bijna niets meer.
Tot ikafgelopen juni bij de dokter kwam voor allerlei vage klachten (moe, benauwdheid e.d.) en er bloed werd geprikt. Zodra de uitslag bekend was werd ik gebeld, dat ik ernstige bloedarmoede had (HB 4.6) Ik kreeg met spoed een bloedtransfusie.
De volgende dag mocht ik uit het ziekenhuis en merkte ik al meteen dat mijn mond niet meer brandde. Vanaf die tijd heb ik er geen last meer van en scheuren mijn mondhoeken niet meer in. Wel heb ik nog last van een droge mond, maar dat is niets vergeleken met de ellende van het mond/tongbranden. Ik weet niet wat me overkomt!
Ik had al wel eerder op forums gekeken, maar nooit het verband kunnen leggen met ijzertekort, anders had ik zeker eerder bloed laten prikken.
Dus heb je ook deze klachten: laat zeker het bloed controleren op ijzertekort (en dan meteen voor B12 tekort, want ook dat schijnt veel voor te komen.)
Ik hoop dat er mensen zijn die dit herkennen en hier iets aan hebben, want ik ben superblij dat ik weer alles kan eten en van die pijn afben.

Gepost door: annette (IP gelogd)
Datum: 12 March 2009 19:14

nu heb ik dit al 3 jaar en 7 maanden
nadat ik ben gestopt met benzodiazepinen en antidepresiva
die had ik al 15 jaar geslikt
en nu denk ik dat ik dit over heb gehouden aan het slikken van deze pillen
en ik ben ook bang dat het nooit meer over gaat
ik vind het vreselijk

Gepost door: Gerlof (IP gelogd)
Datum: 12 April 2009 22:18

Ik heb hier zelf ook last van gehad en het is verschrikkelijk!
Nu ben ik op een gegeven moment naar een homeopathisch arts geweest en de oplossing is heel simpel; Mondbranden onstaat in de meeste gevallen door een tekort aan vitamine B50 (dus niet B12 zoals op vele forums staat geschreven).
Ik heb nu zelf twee weken 2x daags 1 tablet vitamine B50 van Bonusan geslikt en ik ben er vanaf... geweldig dus!

Gepost door: Moos (IP gelogd)
Datum: 05 June 2009 08:29

Jullie hebben allebei gelijk (B-12 en B-50). Als je naar de samenstelling van Bonusan vitamine-50 complex kijkt, staat daar:

Vitamine B1 (als thiamine HCl) 50 mg
Vitamine B2 (riboflavine) 50 mg
Vitamine B3 (niacinamide) 50 mg
Vitamine B5 (als calciumpantothenaat) 50 mg
Vitamine B6 (als pyridoxine HCl) 50 mg
Vitamine B12 (cyanocobalamine) 50 mcg
Foliumzuur 500 mcg
Biotine 50 mcg
Choline (als -bitartraat) 50 mg
Inositol 50 mg
PABA (para-aminobenzoëzuur) 50 mg

Ik ga het ook eens proberen. Ik heb er gelukkig alleen bij vlagen last van, maar het is wel erg vervelend.

Gepost door: Ronja (IP gelogd)
Datum: 05 June 2009 17:06

Ik wil reageren op de bovenstaande berichten
ik heb er veel last van tong en verhemeltebranden.
Tot nu toe heb ik ook geen resultaat.
Tot mij van de week aangeraden werd om clonazepam te gaan gebruiken.
Op een eerder bericht lees ik dat Annette bang is dat ze hiervan juist klachten heeft overgehouden.
Ik heb ook antidepressiva geslikt en kalmeringsmiddelen, de bijwerking is idd een droge mond.
Ja, wat moeten we dan slikken?
Ik hoop echt dat er binnenkort het juiste medicijn/oplossing voor komt.
allemaal heel veel sterkte
ronja

Gepost door: cynthia (IP gelogd)
Datum: 05 June 2009 17:09

onderstaande link heeft heel veel info

http://www.doctorspiller.com/oral%20anatomy.htm#Burning%20mouth%20syndrome

Gepost door: Corry (IP gelogd)
Datum: 05 July 2009 18:52

Ik ben een 60+ vrouw met Crest en heb erge last gehad van verhemeltebranden, het is echt vreselijk en iemand die het niet heeft kan zich niet voorstellen hoe erg het is.
Ik had baat bij een 'stroopje'een flesje met een kwastje erin. Het heet geloof ik Lidocainehol. Als ik het niet uit kon houden kon ik een beetje deppen op de plekken en dan kwam er een verdoofd gevoel. Ook niet echt fijn, maar een tijdelijke verlichting (als ik wilde slapen bv.)
Let vooral op: geen zuur en geen pittig eten en geen rauwe uien!
Echt, het wordt vanzelf minder op den duur...

Gepost door: Han (IP gelogd)
Datum: 12 October 2009 19:42

Ik heb al veel geprobeerd, bloedonderzoek het was allemaal vrij goed.
Een ander punt is, hoe drukker ik in het hoofd ben hoe meer last ik ga krijgen.
Heb alleen last van tongbranden aan 1 kant.
Heb zo n gevoel van dat het , ik heb het al zo n 5 jaar, iets met verdoving bij de tandarts te maken heeft in het verleden.
Als je dan verdoofd werd voor een kies te trekken dan druppelde het wel eens uit de spuit en dan brandde het zo op de tong, maarja ik heb het aan de zijkant.
Het lijkt mij een soort van uiting van spanning.
Zo heb ik een aantal weken last, en dan zakt het weer naar de achtergrond terug.
Het blijft een brandend/prikkelend gevoel.
Han

Gepost door: Alma (IP gelogd)
Datum: 13 October 2009 17:43

Hallo allemaal,

Met interesse jullie verhalen en bevindingen gelezen.
Wel mijn HB is goed.
Ik heb erg veel last van ingescheurde brandende mondhoeken
en brandende lippen alsof ze zijn ontveld en geschaafd
ook zitten er kloven in, zoals al gezegd is alsof je constant
met sambal aan je lippen loopt.
Mijn behandelend arts zegt dat dit heel geregeld voorkomt bij de
de ziekte van Sjogren.
Ik slikte hiervoor fungizone zuigtabletten 10mg elke
nacht 1 tablet opzuigen, maar plots kon ik hier niet meer tegen
ook iets wat geregeld voorkomt e een medicijnenallergie.
Welnu wat nu? Ik slik nu elke dag een fluconazolcapsule 150 mg
want het is een schimmelinfectie die telekens terugkomt.
De 1e week moest ik elke dag 1 capsule en daarna 1 en
weg !
Voor de droogte echter smeer ik mijn lippen dagelijks in maar vooral
's nachts met een speciale door de aptoheek gemaakte lippenzalf.
want al die sticks drogen je lippen extra uit!
Het beste kun je er LanetteI uit statube van FAGRON erop smeren
dit verzacht het allemaal.
Groetjes Alma

Gepost door: anna (IP gelogd)
Datum: 19 October 2009 17:23

Ben hier nog niet zo lang en zie dit over tongbranden.
Ik heb dit zelf ook al heel wat jaren. Ook mijn mondhoekjes doen wel eens zeer, maar het ergste is mijn tong. Ik dacht dat het door de B12 tekort kwam, maar die is nu weer oke, maar mijn tong niet. Alleen mijn vraag is wat heeft het met d overgang te maken? Ik ben 49 en in de overgang (slik al 7 jaar geen pil, i.v.m. migraine dat ik daar van kreeg) en mijn tong doet nog ontzettend zeer. Heb nu ook nog eens blaren. Denk dat dat tongbranden nooit over gaat.

Gepost door: carmen (IP gelogd)
Datum: 01 November 2009 12:06

hoi,

ik heb veel geprobeerd tegen t tong branden niks wat echt hielp kauwgom,snoepjes etc..
totdat ik las van ulsa voor aften en mondpijn ik dacht waarom niet? gewoon proberen en t helpt bij mij!
mondspray "ulsa" van het merk bloem bij de drogist

hoop dat t bij jullie ook werkt!
groetjes carmen

Re: Mond/tongbranden gestopt!!
Gepost door: Karin (IP gelogd)
Datum: 25 January 2010 09:49

Hallo, ik heb vanaf juni last van een brandende, prikkelende tong en krijg b12 injekties want t was iets te laag.
Soms heb ik een paar dagen geen last en dan ineens weer heel heftig.
Ik heb er ook spiertrekkingen bij in mn tong, je voelt dan een soort stroom erop staan en ziet spiertjes bewegen soms ook midden op mn tong het ziet er naar uit en ik vroeg me af of iemand dit ook heeft?
Verder branden tintelen prikken etc, maar die spiertjes maken me angstig. k heb allerlei onderzoeken gehad, kaakchirurg, huisarts enz, het is nog niet over.
Groetjes Karin

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2010 00:12 door lieve.

Gepost door: stella (IP gelogd)
Datum: 27 March 2010 00:02

a Schreef:Ik heb al 2 jaar dat shit gevoel in mijn mond wat ik niet kon definieren.
Soms droog,soms brand dan weer pijngevoel.
huisarts...bloedprikken...pernicieuze anemie.syndroom van sjogren...keelonderzoek en nog meer.......internist....maagonderzoek,ja hoor teveel maagzuur,dus tabletten....maar helaas het ging niet over.
Tandarts.....kroonverwisselen.......gebitssanering.........zenuwbehandeling.....uiteindelijk alle amalgaan vullingen verwisselen,...maar weer helaas,pindakaas.
Uiteraard de drogist verdiende ook aan alle experimenten.
Tot vandaag weet ik niet wat me zou kunnen helpen,maar door het bezoek aan deze site is me wel de psycholoog gespaart,want nu weet ik dat ik niet de enige ben en vooral ik hoef niet aan mezelf te twijfelen..
Dank jullie hiervoor.
Zeker ga ik morgen naar de drogist voor Bonusan vit 50.
Knuf,
Stella.
-------------------------------------------------------
> Ik heb inmiddels al 3 jaar last van tong en
> mondbranden dat zelf klachten geeft in me keel,het
> is net of er wat aan de rechterkant in zit ,maar
> onderzoek wees uit dat er niks zit.Dan de
> buitenkant van mijn mond de randjes van mijn
> lippen branden erg en met aanraken is het zeer
> gevoelig of dat het verbrand is door de zon.Al met
> al ,staat ik er mee op ,en gaat er mee naar
> bed.Soms wil ik alleen maar slapen zodat ik niks
> voelt.Of soms erger dat ik denk zo hoef het van
> mij niet meer .Alles smaakt anders en iets van
> zout eten bv chips dat gaat bijna niet omdat het
> zo erg brand op mijn tong.Het gevoel heel de dag
> met sambal op je tong lopen beheerst wel je
> leven.Er zijn dagen bij (gelukkig)dat het iets
> minder is,maar weg is het nooit.De geruchten gaan
> dat het met hormonen te maken heb.Vooral vrouwen
> hebben het van in de leeftijd van een jaar of
> 40.Het is geen pretje dit ,en ik hoop dat ze er
> gauw wat op vinden.Want als ik moet wachten todat
> de overgang intreed dan moet ik nog een jaar of 8
> vol houden.Anderen zeggen weer het is een burnin
> mouth syndroom dat vanzelf ook weer over gaat.Dat
> er niks voor is.Mensen die deze klachten herkennen
> veeeel sterkte ermee en laten we hopen dat er gauw
> iets aan te doen is.

Gepost door: Hannes (IP gelogd)
Datum: 05 April 2010 22:04

Nadat ik paroxetine van de dokter heb gekregen begon na een aantal maanden het tongbranden, de dokter vertelde me dat het een van de bijwerkingen van de paroxetine is en dat er niets tegen bestaat.
Nu kijk ik altijd verder dan mijn neus lang is en ik ben een preparaat tegen gekomen dat mij heeft geholpen, de naam is Enzybios een Enzympreparaat gemaakt door de firma Enzypharm te Soest. zie ook www.enzymtherapie.nl.
De kunst bij dat spul is om het zolang mogelijk in je mond te houden en het in te laten werken op je speekselklieren, en ervoor en erna een halfuur lang niets te eten of te drinken waardoor je speekselklieren weer gaan werken.
Het heeft bij mij geholpen want toen ik met Enzybios stopte kreeg ik het tongbranden weer terug, dus gauw weer Enzybios gekocht.
Ben benieuwd of er mensen baat bij dit middel hebben, laat maar wat van je horen.
Groetjes Hannes

Gepost door: Christine (IP gelogd)
Datum: 22 April 2010 21:43

Sedert een tweetal jaren heb ik met opstoten last van branderig gevoel in de keel en mond. Na zelf wat maagmiddeltjes tegen het zuur genomen te hebben (gaviscon), leek de pijn wat minder. Het kon met momenten zo erg zeer doen dat het zweet me ervan uitbreekt. Een tijdje heb ik gedacht dat het aan de kiwi's lag die ik dagelijks at. Je hoort wel eens dat trospich fruit (als kiwi's) extreeem allergische reacties kan uitlokken. Maar na allergietesten bleek ook dit niet de oorzaak. Op dit moment is het branden weer zo hevig dat mijn arts me aanraadde een gastroscopie te laten doen (maagonderzoek) om te kunnen vaststellen of er al dan niet sprake is van reflux of een oesofagale aandoening. Maar volgens de internist is ook dit niet de oorzaak. Ik merk van mezelf dat ik bepaalde voedingsmiddelen ga mijden.Vlees - krijg ik moeilijk doorgeslikt - dus nu neem ik vaker vis, en knackebrood of krokante korsten schuren pijnlijk door mijn slokdarm en vermijd ik gewoon. De "zachte"/vloeibare dingen als yoghurt en ijs, zijn een stuk pijnlozer en zo verandert stilaan mijn hele eetschema.
Maar ik zou willen dat er een medicijn bestaat waarmee dit genezen kan worden.
Kan dit genezen worden?
Ik moet volgende week weer op consult bij mijn arts, ben benieuwd wat ie zegt dan?
Sterkte allemaal..
PS: ook ik was toen dit begon 44 jaar

Gepost door: Jeroen D. (IP gelogd)
Datum: 22 April 2010 22:13

In de thread over kaliumtekort (elders op dit forum) schreef een ik paar dagen geleden het volgende over tongbranden en zoethoutthee/drop e.d.:

(PS: ondanks dat het een beetje dubbelop is, wil ik toch nog even de tongbrandpatiënten onder ons hierop attenderen).

Jeroen D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al 6 maanden lang heb ik last van een vieze
> metaalsmaak en een ontstoken tong,en al langer
> allergieklachten (eczeem, allergische bronchitis),
> gewrichts- en spierklachten,en een behoorlijk
> afmattend voelende vermoeidheid. Gisteren ben ik
> gestopt met het drinken van zoethoutthee
> (gemiddeld 6 koppen per dag de afgelopen 10 jaar)
> en heb meteen effect bemerkt mbt de metaalsmaak;
> deze is nu zeer sterk verminderd. Deze post wil ik
> vooral even plaatsen vanwege de hier nog niet
> vermelde metaalsmaak in relatie tot
> zoethoutthee/drop/glycerizine.
>
> Veel beterschap iedereen!

Gepost door: pelle (IP gelogd)
Datum: 31 July 2010 23:11

ik had last van mondbranden lag aan mijn nieuw kunstgebit dat is inmiddels op hypoallergeen gemaakt nog niet helemaal over mijn lippen branden nog steeds maar heb daar chi balsem voor had er gelijk baat bij is te koop via internet drogisterij mijn mond spoel ik 1 keer met nystatine labaz verkrijgbaar bij aphoteek bij de huisarts ik hoop dat ik jullie hiermee kan helpen het is een verschrikkelijke tijd geweest allemaal veel succes groetjes ikke

Pagina's: 12Volgende
Huidige pagina: 1 van 2

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smiley invoegen
...
(smileys inlezen)
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA

Disclaimer:
De CIB-liga is in geen geval verantwoordelijk voor de inzendingen van de lezers.
De CIB-liga kan geen medische informatie verstrekken.
Berichten die uit het forum verwijderd worden:
  • Commerciële berichten (spamming)
  • Berichten met onvriendelijk taalgebruik (flaming)
  • Berichten die niets met chronische inflammatoire bindweefselziekten te maken hebben

Voor meer info over chronische inflammatoire bindweefselziekten, ga naar http://www.cibliga.be