Mond/tongbranden gestopt!!
Gepost door:
Yvonne (IP gelogd)
Datum: 02 September 2008 20:43
Ik heb geen last meer van mondbranden, heerlijk!!
Zo'n zes jaar geleden begon het bij mij met een droge mond, zomaar ineens zonder aanwijsbare reden. In de loop van de jaren werd het steeds erger, eerst af en toe een pijnlijk, brandend gevoel op de tond, gehemelte en binnen in de mond, maar het werd hoe langer hoe erger. De laatste anderhalf jaar scheurden mijn mondhoeken steeds in en kon ik vaak moeilijk eten doordat mijn keel ook heel erg pijnlijk was. Verschillende keren bij de dokter geweest, die er ook geen verklaring voor kon vinden, en ook de tandarts niet. Biotene tandpasta en alles geprobeerd, verzachte iets maar nam de het brandende gevoel niet weg. Op een gegeven moment eet je bijna niets meer.
Tot ikafgelopen juni bij de dokter kwam voor allerlei vage klachten (moe, benauwdheid e.d.) en er bloed werd geprikt. Zodra de uitslag bekend was werd ik gebeld, dat ik ernstige bloedarmoede had (HB 4.6) Ik kreeg met spoed een bloedtransfusie.
De volgende dag mocht ik uit het ziekenhuis en merkte ik al meteen dat mijn mond niet meer brandde. Vanaf die tijd heb ik er geen last meer van en scheuren mijn mondhoeken niet meer in. Wel heb ik nog last van een droge mond, maar dat is niets vergeleken met de ellende van het mond/tongbranden. Ik weet niet wat me overkomt!
Ik had al wel eerder op forums gekeken, maar nooit het verband kunnen leggen met ijzertekort, anders had ik zeker eerder bloed laten prikken.
Dus heb je ook deze klachten: laat zeker het bloed controleren op ijzertekort (en dan meteen voor B12 tekort, want ook dat schijnt veel voor te komen.)
Ik hoop dat er mensen zijn die dit herkennen en hier iets aan hebben, want ik ben superblij dat ik weer alles kan eten en van die pijn afben.