[Lupus] [Sclerodermie] [Sjögren-syndroom] [Poly-en Dermatomyositis] [Vasculitis] [MCTD]

CIB Forum - Algemeen  

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
invaliditeit
Gepost door: johan (IP gelogd)
Datum: 22 November 2009 16:56

hallo,ik sta al 3 jaar op invaliditeit maar sta nog altijd ingeschrijven bij
mijne vroeger werkgever ( ocmw ) ik werkte er halttijds als poetsvrouw
mijn vraag was mijn man is zelfstandig ( éénmanszaak )een winkel mag
ik hem helpen bij drukke periode's of wat moet ik doen om alles volgens de wet te doen ik heb 2 operatie's had in mijn hoofd en kan enkel maar licht werk aan een paar uurtjes per dag dank u alvast al voor de reactie's

Re: invaliditeit
Gepost door: Stine (IP gelogd)
Datum: 22 November 2009 19:54

hallo,

je bent nog ingeschreven bij je vroegere werkgever, maar krijgt voor het moment geen loon maar invaliditeitsuitkering (juist omdat je niet kan werken), dus mag je niet in de zaak van je man werken. Als je dat wel doet, kan je je uitkering verliezen. Ik snap wel dat je je graag nuttig wil maken als je je beter voelt, maar toch best voorzichtig zijn daarmee.

groetjes
Stine

Gepost door: AnnB (IP gelogd)
Datum: 20 December 2009 02:39

Hoi,

Ik heb al 2j Lupus en ik ben nu een jaar op invaliditeit, was zelfstandige en ben met de zaak moeten stoppen. Ik had een zaak in de transportsector, ook een éénmanszaak en mijn man was ingeschreven als meewerkend echtgenoot. Mijn man heeft de zaak nu volledig op zijn naam staan en ondanks dat hij ook ziek is (nierpatiënt en hartpatiënt) kan hij het werk nog goed aan.
Hij moet 3x per week naar de nierdialyse en ik zou dan ook graag wat willen helpen als hij niet kan door ziekte ofzo. Ik heb het nagevraagd en dat is mogelijk.
Als invalide mag je bijwerken als je toestemming ervoor krijgt. De toestemming moet je vragen aan de medisch adviseur waar je op controle moet gaan, hij bepaald hoeveel dagen en uren je dan mag bijwerken. In jou geval wordt dan voor de dagen dat je werkt loon afgetrokken van je uitkering.
Vragen kost niet hé, ik heb het gevraagd en ze maakten er geen problemen van. Zou het in jou geval toch eens proberen.
Succes

Gepost door: hilde van sompel (IP gelogd)
Datum: 02 February 2010 17:32

zo is het , de wet is een aantal jaren geleden veranderd , de dagen dat je werkt , of de uren , moet je aangeven , en die worden dan van je invalidieteit afgetrokken . ik weet van een kennis , die iemand kende (een softenon persoon) die aan het ministerie werkte , en ook nog eens invalidieteits geld trok , erbovenop!!
gedaan met "zingen" ..of het één of het ander . en dat is maar correct ook!

of je kunt werken , of niet , de dagen dat je werkt worden afgetrokken van je invaliditeit.

en ik raad je niet aan om daar mee te "sjoemelen" ..
als je erop betrapt wordt , dan gaan ze maanden terug ! en bewijs maar eens dat het enkel die éne dag was ??

een gewaarschuwd mens is er twee waard

groetjes hilde

Re: invaliditeit hoeveel mag je bijverdienen?
Gepost door: Rombouts Magdalena (IP gelogd)
Datum: 10 April 2010 09:37

Ik ben al voor het 11de jaar op invaliditeit en heb nooit bijgewerkt ondanks dat het van de controledocter wel mag.
Nu met de crisis kom ik niet meer rond met mijn uitkering, ik kan mijn klinderen en kleinkinderen nog amper eens ontvangen, de kwaliteit van mijn leven gaat dus danig achteruit...
Kan iemand mij zeggen hoeveel het bedrag mag zijn van wat men bijverdient, zonder dat de uitkering daardoor omlaag gaat, want dan ga ik werken en wordt het nog niet beter
Het zal een geweldige inspanning voor me zijn, maar dat heb ik voor de familieband wél over...ik ben nog niet op.
Liefs
Magdalena

Gepost door: paul tielens (IP gelogd)
Datum: 28 July 2010 09:42

Beste ,een vraag mijn broer is sinds jaren invalide ,mijn moeder was dement en opgenomen in een R V T er is een voorlopige bewindvoerder aangesteld (er ziin bij ons 4 kinderen) na een viertal maanden haalt de voorlopige bewindvoerder moeder terug naar haar huis ,verdeeld de werken aan derden,zoals bejaardenhulp ,verpleegster enz .een jaar een half later het jaarlijks financieel verslag van de voorlopige bewindvoerder ,de invalide zoon krijgt maandelijks een vergoeding van 32000 bfr of € 800 boven op zijn maandelijkse vergoeding van invalide voor een oogje in het zeil te houden en dat van op 7 km afstand .(nooit iets medegedeeld aan het rizif of controle dokter of andere dergerlijke instanties ,kan dat zo maar allemaal ,ik noem dat onterven en zich Verrijken ,graag antwoord aub.

Gepost door: RIA WILLE (IP gelogd)
Datum: 08 August 2010 11:28

Beste Paul ;

Het is ontzettend frustrerend als er onenigheid is tussen de kinderen .Zeker als dat dan gebeurt op het ogenblik dat de ouders ziek worden .Ik ben jammer genoeg ook ervaringsdeskundige op dat vlak .
Wat betreft de voorlopige bewindvoering is er een zeer duidelijke en preciese handleiding op de markt :Voorlopig bewind (praktische handleiding ) Kristiaan Rotthier .Deze man is zelf vrederechter en kent dus alle wetgeving terzake .
Het boek is uitgegeven bij :Roularta Books , Roeselare .Is verkrijgbaar via Standaard boekenwinkel .
Veel succes en sterkte ,

Gepost door: paul.tielens (IP gelogd)
Datum: 16 August 2010 11:27

Beste ria ik was er vergeten bij schrijven (vader overleden 1987 en mijn moeder in 2005 het gaaat namelijk over de erfenisverdeling ,de invalide broer heeft onder eed verklaart dat hij nooit iets heeft ontvangen van moeder, maar dat heeft hij wel meer dan 1500000 bfr (32000bfr maandeliks) en dat door toedoen van voorlpige bewindvoerder en Vrederechter en dat mag volgens mij niet een invaide persoon mag niets bijverdienen of hij moet dat aangeven (aan de bevoegde instanties ,controle dokter enz) en dat heeft hij nooit gedaan ,hij heeft alleen den dikke nek uitgehangen door het geld dat van moeders spaargeld heeft verkregen door de Vrederecher en voorlopige bewindvoerder zonder de andere kinderen te kennen of zels op de hoogte te brengen...... paul

Re: invaliditeit (bij werken)
Gepost door: Freddy (IP gelogd)
Datum: 18 August 2010 17:13

Beste mensen,

Ik las hier veel met de zelfde vragen van bij werken als je invalideteit trekt?
Als je volgens de wettelijke manier wilt bij werken moet je dat aanvragen aan u adviseur van de ziekenkas, en die geeft U de juiste informatie omdat ze U medische verslagen hebben en die kan dat aanvragen of je richtlijnen geven hoe je het kan aanvragen en hoeveel uren je mag werken zonder U uitkeringen te verliezen!!!.

Wie bijgewerkt heeft zonder dit ye bespreken met U adviseur en je heb U invalideteitdocumenten met een een bepaalde duur is de kans groot je grootdeels verliest omdat ze in een database kunnen zien of je in loondienst geweest bent of nog in loondienst bent.

2e oplossing is als je niet via U adviseur van de ziekenbond wilt bespreken is de Sociale Dienst van de ziekenbond er ook nog, het kan zijn dat hij/zij U toch doorverwijst naar de adviseur van de ziekenbond waar je ingeshreven bent.

Ik hoop dat ik U hiermee kon helpen? voor meer info kun je ook contact opnemen te Brussel van je invalideteit uitkeringen..

Dus beste mensen je moet zelf uitmaken wat je wilt en succes met U beslissing je zelf onderneemt..

mvg
Freddy

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smiley invoegen
...
(smileys inlezen)
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA

Disclaimer:
De CIB-liga is in geen geval verantwoordelijk voor de inzendingen van de lezers.
De CIB-liga kan geen medische informatie verstrekken.
Berichten die uit het forum verwijderd worden:
  • Commerciële berichten (spamming)
  • Berichten met onvriendelijk taalgebruik (flaming)
  • Berichten die niets met chronische inflammatoire bindweefselziekten te maken hebben

Voor meer info over chronische inflammatoire bindweefselziekten, ga naar http://www.cibliga.be