Re: LUPUS
Gepost door:
ilona (IP gelogd)
Datum: 08 March 2010 15:47
Na het lezen van de verhalen zou ik ook graag mijn verhaal willen vertellen in de hoop dat iemand zich hierin herkent en mij misschien kan vertellen hoe nu verder.
In juni 2009 is er bij mij een langzaam werkende schildklier ontdekt na een aantal bloedprik ronden en het instellen van de medicatie mag ik niet klagen en ging het redelijk tot goed. In september ontstond er opeens een plek op mijn borstkast, deze werd steeds groter, dikker en roder. Na een tijdje kwam er opeens ook een plek bij ter hoogte van mijn schouder. Op dat moment heb ik besloten toch maar eens naar de dermatoloog te gaan, hier was ik toch al onder controle i.v.m. een basaalcarsinoom welke verwijdert is in 2008 na twee operaties. In het ziekenhuis werd in eerste instantie gedacht aan een ontsteking, er werd een biop genomen en het vermoeden bestond dat als ze er nu in zouden vroeten de plek vanzelf zou genezen. Dit was echter niet het geval. Na drie weken kreeg ik de uitslag van de biop, het was geen ontsteking maar wat wel precies wast wisten ze toen nog niet ik moest de week erna op het spreekuur komen. Die week erna ging ik naar het spreekuur waar me vertelt werd dat ik Lupus Timidus had, een auto immuun ziekte waar ze nog niet precies van wisten hoe te behandelen. Er werd wel bloed geprikt om te kijken of de nieren en de lever in orde was, wanneer de uitslag hiervan positief was dan kon ik starten met plaquenil. Ze gaven mij een A4tje mee met informatie en de raad maar eens op internet te kijken wat het allemaal in hield. Ik heb het opgezocht op inter en ben me wild geschrokken. Hierop heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts, hij heeft contact gezocht met de dermatoloog. Toen ik op het spreekuur van de huisarts kwam kreeg ik te horen dat het alleen huid lupus was en dat het wel meeviel, ik mocht wel totaal niet meer in de zon. De kans dat het systeem lupus zou zijn was 5% dus dat was te verwaarlozen. Echter doordat er in mijn familie veel reuma voor komt en mijn moeder nier patient is geweest wilde ik toch een onderzoek hierna. De huisarts heeft dit geregeld. In 2009 zijn we nog op vakantie geweest en heb ik me uit de zon gehouden maar toen was alleen het advies voorzichtig te zijn met de zon i.v.m. huidkanker, het was heel moeilijk. Nu ik het advies gekregen had totaal niet meer in de zon te komen hebben we besloten de vakantie van 2010 te annuleren, dit in overleg met de dermatoloog die hiervoor een brief geschreven heeft. Op maandag 1 februari 2010 mocht ik starten met de plaquenil, de week erna had ik kale plekken op mijn hoofd en was mijn haarlijn flink naar achter op geschoven. Ik heb toen mijn haren heel kort laten knippen ( 9mm) en een bandana aangeschaft, met pet en bandana ging ik verder. Na drie weken moest ik op controle, de plekken van de lupus waren weg en ik moest doorgaan met 200 mg. plaquenil per dag. De week erna werd ik s'morgens wakker en had ik uitslag op mijn bovenlichaam, boven op de rug en op de bovenkant van mijn armen. Ik heb meteen contact gezocht met de dermatoloog en ik kon meteen naar het ziekenhuis komen. Daar werd ik onderzocht en dachten ze dat ik een allergische reactie had op de plaquenil. Ik moest meteen stoppen met dit middel en kreeg fexofenadine voorgeschreven. Hiervan moest ik drie maal daags 1 tablet slikken. Na twee weken weer terug op controle. Toen ik in de apotheek kwam met het recept sloegen ze meteen op tilt, dit medicijn mocht maar 1 keer per dag ingenomen worden en ze zouden eerst contact opnemen met de dermatoloog. Na een uurtje kreeg ik een telefoontje, ik kon het recept afhalen en hiervan toch drie maal daags 1 tablet slikken. Ik starte met de tabletten op dinsdag, op woensdag zaten mijn armen en handen vol, op donderdag zaten ook mijn bovenbenen vol, op vrijdag ook mijn onderbenen en begon ik vocht vast te houden. Op vrijdagavond kon ik niet meer plassen en dit herstelde pas op zaterdagmiddag. Op zondag werd ik gek van de jeuk, had verhoging en voelde me heel ziek. Ik heb contact opgenomen met het ziekenhuis en mijn eigen dermatoloog had dienst. Ik kreeg het advies om een extra paracetamol te slikken en op maandagmorgen om 8.30 uur naar het ziekenhuis te komen. Die maandag morgen waren mijn bovenbenen heel dik en gespannen, mijn vingers en handen waren heel dik en gezwollen en ook mijn armen waren verdikt. Er werd geconstateerd dat ik veel vocht vast hield en er werd een andere arts bij gehaald. Deze vermoedde dat ik een allergische reactie had op plaquenil, dat ik daarbij ook eczeem had. Er werd bloed geprikt en urine afgenomen ter controle. Deze arts sprak de twijfel uit of er wel echt sprake was van lupus Timidus. Ik schrok. Nu kreeg ik extra zalf mee en moest ik de week erna terug komen.
En nu zit ik hier achter mijn computer en tik mijn verhaal, helemaal vertwijfelt. Heb ik dan die zware medicatie voor niks geslikt? Is de uitslag en het leed wat dit met zich meebrengt voor niks? Heb ik voor niks mensen ingeschakeld om voor mijn gehandicapt kind te zorgen voor niks? Heb ik de vakantie afgezegd voor niks? Ik weet het nu dus niet meer, ben helemaal van de wap. Dus als iemand mij kan helpen of mij kan vertellen dit ook meegemaakt te hebben zou dit heel erg helpen.
groetjes
Ilona