[Lupus] [Sclerodermie] [Sjögren-syndroom] [Poly-en Dermatomyositis] [Vasculitis] [MCTD]

CIB Forum - Algemeen  

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 1234Volgende
Huidige pagina: 1 van 4
Kaliumtekort
Gepost door: Jolanda (IP gelogd)
Datum: 02 November 2004 02:35

Vorig jaar had ik erg veel last van krampen, spierpijn en tintelingen in handen benen en op het laatst zelfs in het gezicht. Na bloedonderzoek ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis (UMC Utrecht) met een gigantisch kaliumtekort.
Oorzaak van een kaliumtekort kan zijn gebruik van slankheidsthee, -pillen e.d. of veelvuldig braken en gebruik van laxeermiddelen.
Ik heb deze middelen nooit gebruikt, dus het is een raadsel waar dat kaliumtekort bij mij vandaan komt... Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Kaliumtekort
Gepost door: renilde (IP gelogd)
Datum: 02 November 2004 05:51

hallo jolanda ,
mijn kaliumgehalte is ook altijd heel nipt ,of net onder normaal
mij werd aangeraden om twee bananen per dag te eten en dat lijkt net voldoende om alles op peil te houden
waarom mijn kaliumgehalte zo laag is weet ik eigenlijk ook niet ( zal ik volgende keer zeker navragen )
maar ik heb net als jij regelmatig last van krampen , altijd in mijn rechtse voorarm en hand
ik zal met interesse andere antwoorden lezen
groetjes
renilde

Gepost door: linda (uit B.) (IP gelogd)
Datum: 02 November 2004 13:46

Hallo

Mijn vader heeft ook last van kaliumtekort en dat zou veroorzaakt worden door bloeddrukverlagers...
Voor de rest heb ik er zelf geen ervaring mee.
Hij wordt aangeraden om inderdaad bananen te eten en bepaalde minerale waters bevatten ook meer kalium (etiket nalezen).
Groetjes

Gepost door: nimfke (IP gelogd)
Datum: 02 November 2004 18:26

Hallo

kalium, en magnesium moet dat niet een beetje in balans zijn ?
ik heb zwakke spieren,en ook krampen bij de minste beweging
ik had een tekort aan magnesiumen voel wel verschil.
lieve groetjes
nimfke

Datum: 03 November 2004 09:05

Na het drinken van tomatensap, eten van bananen, slikken van kaliumtabletten (6 x 600 mg p/dag) blijft mijn kaliumgehalte laag tot zeer laag, zo laag dat er zelfs een levensbedreigende situatie is ontstaan.
Zonder reden kan het kaliumgehalte ineens omhoog schieten, zo schommel ik tussen de 1,6 (extreem laag) tot 4,7. Ik snap gewoon niet dat er geen enkele oorzaak is te vinden.

Door te zoeken op internet kwam ik op dit forum terecht... Veel klachten wijzen richting Lupus, dus ik zou bij een volgend consult graag een bloedonderzoek doen om dit wel of niet vast te kunnen stellen.

Is bij jullie bij wie het kalium- (of magnesium) gehalte aan de lage kant is Lupus of een andere ziekte geconstateerd???

Gepost door: renilde (IP gelogd)
Datum: 03 November 2004 13:11

hallo jolanda ,
ik heb sjogren
groetjes
renilde

Gepost door: erwtton (IP gelogd)
Datum: 03 November 2004 14:48

Hallo Jolanda,

Ik heb een kennis die ook lang geleden aanvallen had van Kaliumtekort. Hij kon dan zijn arm en been niet meer bewegen.
Door veel sinasappelsap(gewoon uit een pak) te drinken is het bij hem goed op peil gekomen (was wel voorschrift van een arts)
Nu heeft hij vorig jaar ook weer 1 dag last gehad en wat blijkt!
een dag ervoor had hij heel veel drop gegeten.
Dus bepaalde eten blijkt inderdaad invloed te hebben op dat kaliumtekort.

Hopelijk gaat het met jou straks weer beter.

Groetjes Erwtton

Gepost door: Hennie (IP gelogd)
Datum: 03 November 2004 17:43

Beste Jolanda,
Ik kom met regelmaat op deze site omdat ik SLE Sjogren en Crest heb. Ik heb geen kalium tekort maar wel heb ik mij de 2 laatste maanden hierin verdiept want mijn man heeft een kalium tekort welke veel pijn geeft in benen en rug extreme vermoeidheid en erge hartritme stoornis. Inmiddels is hij door zijn cardioloog waar hij al jaren liep door verwezen naar een internist, hij gebruik al jaren de 3 dubbele dosis pillen tegen ritmestoornis , maar door een tekort aan kalium worden deze ritmestoornissen erger.
Enkele weken geleden kon hij ook zijn armen en benen niet meer bewegen dit is inderdaad levensbedreigend heb ik begrepen.
Kalium tekort kan komen door erg veel drop eten, een afwijking in de bijnieren die maken dan hormonen niet aan, plaspillen , veel overgeven of laxeermiddelen gebruiken, afweersysteem systeem ziekte en nog diverse afwijkingen. Soms blijft het blijft na diverse onderzoeken onduidelijk hoe dit komt zegt de internist.Inmiddels heeft hij 24 uur urine ingeleverd, bloedafnamegehad, hormoonpillen 2 stuks in de avond ingenomen en daarna 12 uur later weer een bloedonderzoek, krijgt binnenkort een echo van de bijnieren en een dagcurve suikerziekte.
Tot nu toe is er mogelijk suikerziekte geconstateerd maar het belangrijkste bloedonderzoek welke op 1 plaats in Nederland gedaan wordt is opgestuurd maar mislukt dus opnieuw geprikt en afwachten.
Volgens de internist komt het maar zelden voor dat iemand een kaliugebrek heeft maar dat wel alles uitgesloten moet worden wat dit kan veroorzaken. Op internet is er ook veel over te vinden als jullie willen kan ik wel de site's doorgeven. Maar ik heb 1 advies blijf er niet meelopen zonder een arts te raadplegen het kan zonder medische controle en medicatie levensbedrijgend zijn. Ik wil niet iedereen angstig maken maar waarschuwen voor en kaliumtekort. Accepteer niet dat de arts zegt eet maar een aantal bananen per dag of tomatensap. Of het echt met SLE of Sjorgen te maken heeft weet ik niet maar ik wordt wel elke 3 maander geprikt op de kalium.
Mogelijk omdat het ook te maken kan hebben met afweersysteem ziekte maar daar ben ik nog niet achtergekomen in relatie welke ziekte en of daar SLE of Sjogren ook onder vallen.

Groetjes Hennie

Datum: 04 November 2004 03:06

Hennie,

Bedankt voor je uitgebreide reactie..
In december ben ik een week opgenomen geweest in het UMC in Utrecht... Daar hebben ze bloedgas geprikt, gecontroleerd op bloedsuiker en heb ik een nierecho gehad... Naar aanleiding hiervan werd niets gevonden. Had wel een hoog natriumgehalte in de urine hoewel ik bijna geen zout gebruik. Natuurlijk eet ik wel eens drop, maar niet in zo'n hoeveelheid dat ik er ziek van word.
Ik gebruik wel al zo'n 9 jaar dag in dag uit een hoge dosis Naproxen voor de pijn in mijn rug. Hier moest ik in december ook mee stoppen en heb nu Tramadol (kunstmatige "morfine") gekregen.
Helaas was dit toch geen optie, want na een plotseling terugkerende extreme vermoeidheid en "lamme" benen heb ik de huisarts gevraagd om bloedonderzoek en ik werd dezelfde middag alweer gebeld dat het kalium weer laag is (2,4). Ik zit nu te wachten op een telefoontje van de huisarts of internist.
Omdat ik zelf een beetje aan het speuren ben gegaan kom je wel eens wat tegen, alleen als ik op kaliumtekort zoek .. lees ik alleen over plasmiddelen, laxeermiddelen, overmatig braken, dropgebruik enz... Dit zijn allemaal dingen die niet op mij van toepassing zijn, dus blijf ik verder zoeken en denk dan toch aan een medische oorzaak, zoals een auto-imuum-ziekte o.i.d.

Ik wil in ieder geval iedereen die tot nu toe heeft gereageerd vast bedanken en ik hoop dat ik gauw wat meer weet zodat de situatie weer wat leefbaarder wordt.

Gepost door: Hilde (IP gelogd)
Datum: 10 August 2006 12:33

Hallo,
ik heb ook kaliumtekort en dat blijkt te komen door een slecht werkende nier. Door enkele nierontstekingen die ik als kind heb gehad, is er blijvende schade ontstaan aan mijn rechternier, waardoor ik teveel kalium doorlaat. Opvallend is wel dat, wanneer ik veel water drink en dus ook veel plas, ik veel meer last heb van alle vervelende verschijnselen, zoals duizeligheid, spierkrampen, enz...

Gepost door: oma marijke (IP gelogd)
Datum: 25 October 2006 14:14

gelukkig dat ik deze berichten over kjaliumtekort vond. Ik ik ook een tekort iets van 3,.. ipv 4,....
Ik gebruikte de laatste tijd wel afslankthee en slikte ook plaspillen.
met beide stop ik nu en ik ga meteen wat bananen en tomatensap halen.

Gepost door: Jacqueline (IP gelogd)
Datum: 30 October 2006 05:42

Hallo allemaal,

Ik ben zelf net geconfronteerd met een licht kaliumtekort, nog niet echt dramatisch, alleen even uitkijken. Moest wel gelijk aan mijn schoonzusje denken die vier jaar geleden met spoed werd opgenomen wegens kaliumtekort. Drop wordt hier regelmatig genoemd en afslankthee ook maar bij haar werd het veroorzaakt door dagelijks zoethoutthee te drinken. Kijk dus uit met zoethoutthee of andere dingen waar zoethout in verwerkt is.

Gepost door: ingrid verheijen (IP gelogd)
Datum: 07 December 2006 06:56

Ook ik heb last van kalium tekort,en ondervind daar toch wel last van,maar ik heb ook nog een calcium tekort dus word het dubbelop.Want ook van calcium tekort krijg je last van je spieren ed.en moeheid.Het kalium is een probleem van het laatste half jaar.
Ik ben een jaar of 15 geledengeopereerd aan mn schilklier[te snel werkend]
En ze hebben toen waarschijnlijk mn bij schildklier geraakt.Die zorgt voor de calcium huishouding.Maar waar het kalium tekort nu vandaan komt??

Gepost door: betty de bruyn (IP gelogd)
Datum: 29 December 2006 13:54

hallo

Ook ik heb last van een kalium tekort, maar het komt bij mij van de medicijnen.
Ik slik hydrochloortiazide, en spironolacton, en die schijnen je een gigantisch kalium tekort te geven.
Ik heb er nu een medicijn bij gekregen, maar dat was maar voor even, en nu is het weer terug gekomen.
Je hart gaat als een gek tekeer, maar de bloeddruk blijft goed, heel raar.
Ik ben ook verschrikkelijk moe, maar omdat ik fibromyalgie heb, sta je er altijd niet bij stil dat het ook iets anders kan zijn.
Er is vandaag weer bloed geprikt, maar je moet weer een dikke week wachten op de uitslag, dus we sukkelen maar voort.

Gepost door: Judith (IP gelogd)
Datum: 15 January 2007 13:57

@ Betty

Het lijkt me stug dat je van Spiranolacton een gigantisch kaliumtekort krijgt. Het is namelijk een kaliumsparend plastablet. Ik heb ze zelf ook gekregen van de Internist, toen mijn kalium 1,4 was. Lijkt me stug dat hij zo'n grove fout maakt. Zeker in combinatie met infuus en 3x2 SlowK pillen van 600 mg ging mijn kalium juist weer omhoog. Inmiddels weer laag en zit ik weer aan 3x1 SlowK.

Judith

Gepost door: De Roy Marcel (IP gelogd)
Datum: 25 January 2007 10:30

Beste,

Mijn kaliumprobleem is geleidelijk ontstaan na een 'radicale prostatectiomie' ongeveer vier jaar geleden;ik ben ook hartpatient sinds mijn 'hartinfarct en by-pass-opperatie in 1997'.
Ik word straks zeventig en heb geregeld spierpijnen in de bovenarm, veelal een 'loom' gevoel en weinig zin om nog wat te beginnen. Mijn rugpijn komt vermoedelijk wel van een in '85 vastgestelde 'ziekte van PAGET', die mij nog wel andere narigheden heeft bezorgd zoals evenwichtsstoornissen in het voorjaar en dit telkens gedurende een periode van ca vier weken.
Aan mij zijn nog maar weinig middeltjes aangebracht om één en ander te normaliseren. Maar Ja, op je zeventigste is je lichaam al niet meer zo gewillig. Hopen maar !

Gepost door: trijnie (IP gelogd)
Datum: 30 January 2007 04:44

hallo

ik gebruikte al jaren chloortalidon voor mijn te hoge bloeddruk,het bleek dat ik door deze plastablet kalium tekort kreeg,ik kreeg daarvoor spironolacton en enalaprilmaleaat ,ik kreeg daarbij slow-k 600toen kwam mijn kalium weer op peil,na een maand gestopt te zijn is mijn kalium weer aan de lage kant.
ik eet trouwens wel graag drop ,dus maar even laten

Gepost door: ina (IP gelogd)
Datum: 01 March 2007 16:12

hallo met ina ik ben op internet dingen aan het uit zoeken ik heb jullie bericht gelezen over dat uw man een kalium te kort heefd wij zitten met het zelfed probleem van mijn vader hij is hart klachten gebruikt veel medicijnen en de laatst tijd gaat het niet zo goed hij heefd nu 2.8 hij moet sinds vandaag drie keer perdag kaliumsluw-k in nemen om het weer op pijl te krijgen maar we weten de oorzaak nog niet goed we zijn zelf ook alles aan het proberen om het weer goed te krijgen

Gepost door: Angela (IP gelogd)
Datum: 22 March 2007 12:35

Omdat ik in het verleden een gezwel aan mijn rechter bijnier had, hebben ze deze verwijderd. Voordat dit aan het licht kwam was ik enkele maanden verder omdat ik steeds maar kalium tekort had in mijn bloed.

Na de operatie dacht ik dat alles in orde was, maar ik ben door de hormoonschommelingen in de vervroegde overgang gekomen. Niet leuk dus....
Omdat ik sinds enkele weken mij weer erg slap, moe en lusteloos voel, heb ik mij weer op kalium laten testen en de waarde was 3,9. Volgens mij is dit nog aan de lage kant, heeft iemand hier verstand daarvan? Normaal is volgens mij 5,5 maar ik weet het niet zeker...

Alvast bedankt voor jullie reacties

groetjes
Angela

Gepost door: piet (IP gelogd)
Datum: 17 April 2007 06:04

Ik ben een sporter en lange aftsnadsloper en heb sinds 3 maanden last van warmtegevoel in kuiten en buikstreek.
na rug en kniescan, die ok was, en waarvan ik dacht dat daar de oorzaak zat, blijk ik een ernstig tekort aan kalium in mijn bloed te hebben.
bananan eten dus. en kaliumsiroop binnentrekken.
hopen dat het helpt.
is sport op dit ogenblik uit den boze?

Pagina's: 1234Volgende
Huidige pagina: 1 van 4

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smiley invoegen
...
(smileys inlezen)
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA

Disclaimer:
De CIB-liga is in geen geval verantwoordelijk voor de inzendingen van de lezers.
De CIB-liga kan geen medische informatie verstrekken.
Berichten die uit het forum verwijderd worden:
  • Commerciële berichten (spamming)
  • Berichten met onvriendelijk taalgebruik (flaming)
  • Berichten die niets met chronische inflammatoire bindweefselziekten te maken hebben

Voor meer info over chronische inflammatoire bindweefselziekten, ga naar http://www.cibliga.be