[Lupus] [Sclerodermie] [Sjögren-syndroom] [Poly-en Dermatomyositis] [Vasculitis] [MCTD]

CIB Forum - Algemeen  

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: Vorige1234Volgende
Huidige pagina: 3 van 4
Re: Kaliumtekort
Gepost door: XavDPT (IP gelogd)
Datum: 22 May 2009 13:28

Angela, het Kalium-gehalte moet tussen 3,5 en 5 liggen om geen problemen te veroorzaken.

Gepost door: Cees (IP gelogd)
Datum: 24 June 2009 13:29

Hallo lotgenoten,
Ik heb al 9 jaar hartritmestoornissen( boezemfibrilleren) met tussenpozen van 3 maanden tot zelfs 1 jaar. Deze storingen worden dan in het ziekenhuis(altijd s'nachts) opgelost d.m.v.infuus. Is nu 18 keer voorgekomen. De ervaring heeft tot nu toe geleerd dat dan de gemiddelde kaliumwaarde 3.35 (2.9-4) dus nooit boven 4 bedraagt. Omdat cardiologie twijfels heeft dat deze kaliumwaarde hieraan ten grondslag ligt,is dagelijks 2xTambocor 50mg, 2x50mg Selokeen en 1xSlow-K600 voorgeschreven. Mijn vraag, worstelen(de) meerdere patienten met hetzelfde probleem en hoe is dat eventueel opgelost?
Opmerking: Alle organen die in aanmerking komen voor het eventueel ontstaan van genoemde relatief lage Kaliumwaarden zijn door internist onderzocht, resultaal:geen oorzaak gevonden
Graag uw reactie.

Gepost door: patty (IP gelogd)
Datum: 10 August 2009 15:23

Hallo,

hoe kan je merken dat je kaliumtekort hebt?
Ik heb trillingen in mijn ooglid en volgens een vriendin zou dit aan kaliumtekort te wijten zijn.
Ik heb last van chronische diarree en veelvuldig plassen. Kan dit ermee te maken hebben?

Gepost door: Van der Linden Gilbert (IP gelogd)
Datum: 14 August 2009 18:04

hello beste,

Heb het opgezocht via mijn bloedonderzoek.
Normaal Kalium-gehalte ligt tussen 3,5 en 5,1
GROETJES gIL

Gepost door: John (IP gelogd)
Datum: 20 August 2009 12:26

Ook ik ben opgenomen geweest met een enorm kaliumtekort (DIAK Utrecht- hartbewaking 1 week) en dat kwam o.a. door de tablet Hydrochloortiazide. Ik kon niets meer bewegen en de enige spier die nog werkte was mijn hart.. Twee dagen lang hebben ze kalium in me gepomd en daarna nog een paar dagen tabletten en kreeg ik langzamerhand m'n kracht weer terug. eenmaal thuis heeft het hel lang geduurd voor ik weer de "oude" was...

Gepost door: Christina (IP gelogd)
Datum: 08 September 2009 12:14

Hallo allemaal,in 2001 ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis,ik hing bij mijn zoon aan de arm als een dronkelap,het is kantjeboord geweest,duizelig,slecht zien,het hart alsof het op hol sloeg,de lever alsof ik zwaar de geelzucht had,1 week in het ziekenhuis gelegen,lever enzym stoornissen overgehouden,ik gebruikte ATENOLOL CHLOORTHALIDON,dat is dus het plasmiddel wat erin zit,en ATACAND,moest dus alleen ATENOLOL en ATACAND gaan gebruiken,ik heb al 42jaar hoge bloeddruk,en wel 30jaar plastabletten,mijn dikke enkels zijn nooit minder geworden,maar je nieren worden er wel lui van,ik gebruik dus nu al 8 jaar geen plasmiddelen,en plas normaal,en heb nog steeds dikke enkels,al22jaar last van alle spieren,4 jaar geleden volgens onderzoek bij rheumatoloog in UMCGheb ik fibromylagie,en artrose,als ik jullie klachten lees komt het overeen met mijn klachten,spieren en gewrichten,nu moet ik mijn bloed ook maar weer controleren ,heb de dokter al gebeld,mijn bloeddruk is vanochtent hevig aan het schommelen en de meter geeft ritmestoring aan klopt ook in mijn keel,dus afwachten maar weer,GR C

Gepost door: Elke (IP gelogd)
Datum: 21 September 2009 20:19

Beste Jolanda,

Bij mij is de diagnose nog niet officieel getest, maar ik heb hoogstwaarschijnlijk ook kaliumtekort.

Bij mij komt het kaliumtekort hoogstwaarschijnlijk doordat ik een vochtafdrijver - lees plasmiddel - neem wegens een probleem met mijn hart.

Sinds eind vorig jaar word ik 's morgens vaak wakker met pijn in de benen, een pijn die lijkt op krampen. Ik moet me dan op de andere kant draaien of mijn benen masseren om de pijn weg te krijgen.
Mijn cardioloog heeft me in juni gezegd dat volgens hem de vochtafdrijver, Aldactazine, kalium uit mijn lichaam haalt (zelfs al is het een kaliumsparend diuretiucum). Volgens hem zouden "regelmatig een kiwi en champignons eten" kunnen helpen.

In juni had ik al last van mijn knieën toen ik mijn terrasplanken installeerde, maar sinds de laatste weken is dat fel verergerd. Als ik door mijn knieën moet om onderaan iets uit de koelkast te nemen, of zelfs al als ik de trap afloop of ga zitten of rechtstaan, doet het FLINK PIJN in en net boven mijn knieën. Ik oefen op mijn hometrainer en mijn "langlauf"toestel, maar voor die pijn helpt het zo goed als niks.

Ben vorige donderdag hiervoor naar de huisdokter geweest en van hem moet ik deze week een bloedtest laten doen, ter controle van ALLE mineralen in mijn lichaam. Misschien moet ik dan weer een ander pilletje nemen om mijn kaliumgehalte normaal te krijgen, maar dat zal ik dan wel vernemen.
Wordt vervolgd.

Gepost door: Barbara P.K. (IP gelogd)
Datum: 23 September 2009 13:04

Hallo allemaal. Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een kalium te kort heb en nu hoop ik maar dat al mijn klachten zullen verdwijnen die daar aan opgehangen worden.Ik ben hart en nierpatiënt en daar hoort mijn vermoeidheid al jaren bij dus die vielen niet zo op. Van de zomer kreeg ik zo'n rare spierpijn in mijn been en ben toen geprikt voor de ziekte van lyne daar ik 4x een tekenbeet had opgelopen. Uitslag negatief. 14 dagen terug zat mijn hoofd vol watten en druk bij mijn oren, verder niets bijzonders. Vorigeweek zat ik aan het ontbijt en werd ineens, zonder enige ander symptoom, opzij "gegooid" Ik ben verbaast even blijven liggen maar raakte niet bewusteloos. Mijn hoofd voelde raar aan en ik kreeg ook "pijn" in mijn nek. Na wat telefoontjes naar een huisarts (ik was met vakantie) waar ik aan haar voeten ineenzakte maar nu door mijn benen recht naar beneden. Na een paar minuten begon ik ook te schokken met mijn armen. Ze kon niets vinden dus naar de ehbo van het ziekenhuis. De neuroloog vond gelukkig niets op zijn gebied dus naar huis naar mijn eigen nefroloog die onmiddellijk zag dat ik een kalium te kort had. Mijn medicijnen zijn aangepast:van Fortzaar 100/25 ben ik nu terug op cozaar 100. Het verschil is 25mg hydrochoorthiazide.
Ik hoop dat mensen die zoeken waar hun klachten vandaan komen hier iets aan hebben. Vervolgens eet in vandaag pompoen waar heel veel kalium in zit.GR.B.

Gepost door: marilene (IP gelogd)
Datum: 02 November 2009 00:09

Hallo Barbara

Lees net je bericht over kalium tekort.
Hoe gaat het nu met je?
Je zit nu op 25mg heb ik begrepen en zijn je klachten over spierpijn verdwenen.
Ik slik die tabletten ook sinds paar weken, nadat ik eerst een ander middel had na mijn openhart operatie.
Maar ben dus nu op zoek naar wat ervaringen met dit medicijn.

Hartelijke groeten
marilene

Gepost door: jacci (IP gelogd)
Datum: 21 November 2009 17:34

hallo allemaal,
Ik kan ineens bijna niet meer lopen, heb last van schouders, vingers etc. ik krijg inees opgezette benen en dikke handen, al mijn ringen kan ik niet meer dragen. ik heb 3 oktober een griepje gehad en daarna weer 3 weken gewerkt, daarna was het meteen mis. Ik heb het gevoel dat ik in een week 20 jaar ouder ben geworden. na bloedprikken bij de huisqrts bleek dat ik een iets te laag kaliumgehalte heb nl 3.2, als ik jullie verhalen lees is dat helemaal niet zo laag, maar toch heb ik heel veel last. Ik heb na het lezen van jullie verhalen zeker het gevoel dat ik een tekort aan kalium heb. Nu moet ik de volgende week weer terug om bloed te laten prikken, ze kijken dan naar het natriumgehalte, dat heeft er blijkbaar veel mee te maken. Volgens de arts moet ik veel bloemkool en broccoli eten! ik ben benieuwd of ik snel beter wordt, dit voelt niet goed.

Gepost door: Martina (IP gelogd)
Datum: 14 January 2010 11:01

Mijn klachten zijn: slecht lopen, koude handen en voeten, trillen, spierpijn en spierzwakte in armen en benen. Kalium was 3.1 een jaar geleden. Met slowK weer er bovenop.Toch zakt het kalium steeds weer. Nu weer dezelfde klachten met een kalium 3.6.Functioneer niet meer op deze manier.
Geldt de ondergrens 3.5 voor iedereen? Kun je bijvoorbeeld dezelfde klachten hebben bij 3.6 als een ander bij 3.0?
De medici gaan er van uit dat 3.5-5.0 normaal is en je geen klachten kunt hebben bij 3.6....
Ben ten einde raad.
Martina

Gepost door: Sylvie (IP gelogd)
Datum: 20 January 2010 17:01

In een wetenschappelijk magazine van deze maand (Quest) staat een kort artikel over kaliumtekort, veroorzaakt door twee of meer liter cola per dag. Er zou een Griekse wetenschappelijke studie bestaan die bewijst dat cola het kaliumgehalte omlaag haalt (en hoe meer cola hoe meer erger dus, tot op een punt dat sommige mensen niet meer konden lopen), maar men weet tot op heden niet hoe cola die invloed op de kaliumbalans precies uitoefent.

Gepost door: D. van Sloten (IP gelogd)
Datum: 17 February 2010 19:16

Hoi, ook ik ben/was continu moe. Deen middagdutjes van 4 uur lang en sliep s'nachts ook nog rustig 8 uur... Verder werd ik afgelopen Oktober met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht omdat het erop leek dat ik een hartaanvalletje had. En al jaren pijnlijke spieren en gewrichten, en modderen met de gezondheid. Een vriendin wees me op het feit dat Cola drinken funest is voor je kaliumgehalte. Ik dronk elke dag 2 tot 3 liter Cola-light. Ben nu een week gestopt en geloof het of niet: Ik begin op te knappen! Doe nog maar heel af en toe een middagdut! Ik ben dus echt ff klaar met de Cola....

Gepost door: corrie (IP gelogd)
Datum: 08 March 2010 22:13

hallo
ik ben vandaag wezen bloedprikken,omdat ik me niet helemaal100 procent voel. de dokter belde al na 3 uur op dat ik een kaliumtekort heb, ongeveer 2,4, dus ik krijg nu andere medicijnen, want ik slik al 12 jaar chloortalidon
Omdat ik een dwarsleasie heb weet ik niet vaak wat ik mankeer, ik heb bijv jaren met een ontstoken galblaas ,gelopen, zonder dat ik het wist totdat ik doodziek werd. Dus ik voelde me nu wel niet zo denderend, verkouden, opgezette keel enz ik dacht nooit aan dit. Want opgezette enkels en spieren die niets doen dat hoort ook bij een dwarsleasie. Nou krijg ik nieuwe medicijnen en over een week moet ik mijn bloeddruk controleren, en dan hoop ik dat het goed komt!!

Gepost door: Margot Ekhart (IP gelogd)
Datum: 15 March 2010 14:35

Hallo alle mensen met een kaliumtekort,

Wat me verbaast na het lezen van alle berichten, is dat niemand het heeft over het Syndroom of de ziekte van Conn/hyperaldosteronisme.
De ziekte van Conn kenmerkt zich door een hoge bloeddruk die moeilijk door medicijnen onder controle te houden is, in combinatie met een laag kaliumgehalte.

Deze ziekte wordt meestal veroorzaakt door een goedaardig gezwel in de bijnier of door een vergrote bijnier die een te hoge produktie van het hormoon Aldosteron geven. Dit hormoon regelt je bloeddruk d.m.v. het balanceren van je natrium (keukenzout) en kalium.

Door een teveel aan Aldosteron verlies je kalium en houd je natrium vast.

Een kaliumtekort geeft spierzwakte/spiervermoeidheid, soms tot (tijdelijke) verlammingen aan toe, en spierkrampen (vooral in benen/voeten). Ook kun je er hartkloppingen en hartritmestoornissen van krijgen.

Het vasthouden van natrium/zout geeft (grote) dorst, droge mond en vaak (vooral 's nachts) plassen. Ook houd je daardoor water vast waardoor je dikke benen/vingers kunt krijgen (je ringen passen niet meer). Ook kan er vocht achter de longen komen en kun je (vooral ook door de hoge bloeddruk) een verdikte hartspier en hartfalen ontwikkelen.

Het middel wat bij Conn eerst aangewezen is, is Spironolacton, een kaliumsparend middel waarmee ook de bloeddruk wordt verlaagd. Eventueel kan de bijnier verwijderd worden, de andere bijnier neemt het dan over.

Omdat de symptomen van Conn los gezien (symtomen niet in samenhang bekeken) nogal vaag zijn, en ook bij veel andere ziektes voorkomen, is het lastig de diagnose te stellen. Hier kunnen jaren overheen gaan.

Normaal is een kaliumgehalte tussen de 3,5 en 5. Dit is een gemiddelde waarde. Het kan dus zijn dat wanneer je net boven de ondergrens zit, toch al klachten kunt hebben.

Een stofje dat in drop en alle zoethoutbevattende middelen zit, is glycerizine. Dit lijkt heel erg op Aldosteron, vandaar dat je dit moet vermijden/bannen als je hoge bloeddruk of kaliumtekort hebt.

Als je dus Kaliumtekort hebt, laat dan je bloeddruk meten!
Of als je hoge bloeddruk hebt, laat dan je Kalium meten!

Hoge bloeddruk kan leiden tot ernstige klachten als hartfalen, vaatklachten en (als gevolg daarvan) hart- en/of herseninfarcten.
Het verraderlijke is, dat hoge bloeddruk zélf weinig tot geen klachten geeft. Je kunt het dus hebben zonder dat je het weet!!!

Op de site van de Nederlandse Vereniging voor Addison en Cushing Patiënten kun je meer info vinden over deze zeldzame(?) bijnierziekte (www.nvacp.nl).
Bij deze vereniging zijn verschillende bijnierziektes ondergebracht (niet alleen Addison en Cushing). Deze ziekten kunnen een verband hebben met andere auto-immuun ziekten.

Misschien kan dit bericht jullie op het spoor van een oplossing brengen.

Groet,
Margot Ekhart

Gepost door: Margot Ekhart (IP gelogd)
Datum: 15 March 2010 14:38

Bent u al eens onderzocht op de ziekte/syndroom van Conn, ook wel genoemd Hyperaldosteronisme?
Zie www.nvacp.nl

Gepost door: Sonja (IP gelogd)
Datum: 19 March 2010 21:35

Ik heb ook problemen met kalium. Ik ben er zelfs door buiten westen geraakt en via 112 in het ziekenhuis beland.
Ik heb jaren geleden een extreem lange, zware antibioticakuur gehad (totaal 2100 tabletten). Ik werd alleen maar zieker en zieker. Overal extreme pijn, ook gewrichten, niet kunnen eten, toilet enzovoort.
Sinds 4 maanden slik ik nu Slow K 600, 2 per dag en sinds vandaag ben ik (op eigen verzoek) overgestapt op de kaliumdrank.
Verder volg ik een eetpatroon dat zorgt voor een goede verhouding basen en zuren. Kalium zijn immers de basen.
Eet me af en toe een slag in de rondte aan gedroogde vruchten en zet vaker dingen als pompoen op het menu. Roerbakken behoudt ook veel kalium dat anders verloren gaat. Verder weinig of geen brood/pasta/rijst, maar juist wél aardappelen.
Een kaliumarm lichaam, zo heb ik me laten vertellen, is verzuurd. Dat betekent dus ook geen koek, snoep, frisdrank en koffie/thee/alcohol gebruiken.
Verder kwam ik er via internet achter dat vrijwel alle tabak toevoegingen bevat, waaronder.....drop en ammoniak. Er bestaat wél een merk waar dat niet in zit. Ik noem het 'indianentabak' en rook het zelf nu ook.

Gepost door: Jeroen D. (IP gelogd)
Datum: 18 April 2010 13:10

Al 6 maanden lang heb ik last van een vieze metaalsmaak en een ontstoken tong,en al langer allergieklachten (eczeem, allergische bronchitis), gewrichts- en spierklachten,en een behoorlijk afmattend voelende vermoeidheid. Gisteren ben ik gestopt met het drinken van zoethoutthee (gemiddeld 6 koppen per dag de afgelopen 10 jaar) en heb meteen effect bemerkt mbt de metaalsmaak; deze is nu zeer sterk verminderd. Deze post wil ik vooral even plaatsen vanwege de hier nog niet vermelde metaalsmaak in relatie tot zoethoutthee/drop/glycerizine.

Veel beterschap iedereen!

Gepost door: Sonja (IP gelogd)
Datum: 04 May 2010 21:44

Hoi allemaal,
Ik zag dat iemand hier last heeft van diarree enzo. Dat is inderdaad één van de hoofdoorzaken van kaliumverlies.
Ikzelf ben al jaren aan het stuiteren zonder dat bekend werd wat er aan de hand was. Eind vorig jaar ging ik ineens zomaar onderuit, belandde via 112 in het ziekenhuis, opgenomen geweest, tekort aan natriumchloride en kalium. Infusen NaChl gehad en pot Slow K 600 mee naar huis. Jammer genoeg schreef de huisarts nieuwe kaliumpillen en zelfs een kaliumdrank voor toen mijn kalium al te hoog was. Weer ziekenhuisopname, nu voor te hóóg kalium. Misschien weten jullie dat zowel te laag als te hoog levensbedreigend kan zijn. Nu volg ik een kaliumbeperkt dieet om de kaliumwaarde naar beneden te krijgen.
Klachten als enorme spierpijn, stijfheid, hartritmestoornissen enzovoort heb ik zowel bij een tekort als bij een overschot gehad.
Van de internist mag ik niet meer dan 2 liter vocht per dag drinken. Het is verbazingwekkend wat een goed resultaat dit geeft, al na een dag of 2 tot 3.
Voor de rest houd ik dus de hoeveelheid kalium in de gaten op de website van voedingsmiddelentabel. Ik heb het roer in eigen handen genomen na al die bijna-dood-ervaringen achter elkaar door. Te laag???? Eet maar een keer postelein, een grotere kaliumbom bestaat niet. Op die website staat per voedingsmiddel van alles. Probeer eens, zou ik zeggen. Ik heb die kaliumdrank en tabletten linea recta naar de apotheek teruggebracht. Ik moet die troep niet meer.
Groetjes en het beste allemaal!

Gepost door: sonja (IP gelogd)
Datum: 04 May 2010 21:49

piet Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben een sporter en lange aftsnadsloper en heb
> sinds 3 maanden last van warmtegevoel in kuiten en
> buikstreek.
> na rug en kniescan, die ok was, en waarvan ik
> dacht dat daar de oorzaak zat, blijk ik een
> ernstig tekort aan kalium in mijn bloed te
> hebben.
> bananan eten dus. en kaliumsiroop binnentrekken.
> hopen dat het helpt.
> is sport op dit ogenblik uit den boze?
Ik kan natuurlijk niet als een soort van expert spreken, maar als ik op TV wielrenners bij de finish zie komen dan hebben ze nogal eens kramp in de kuiten en bovendien krijgen ze van de coach altijd bananan en water direct na aankomst. Misschien zou je dat eens bij een sportschool kunnen checken of dat de manier is voor je?
Groetjes

Pagina's: Vorige1234Volgende
Huidige pagina: 3 van 4

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smiley invoegen
...
(smileys inlezen)
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA

Disclaimer:
De CIB-liga is in geen geval verantwoordelijk voor de inzendingen van de lezers.
De CIB-liga kan geen medische informatie verstrekken.
Berichten die uit het forum verwijderd worden:
  • Commerciële berichten (spamming)
  • Berichten met onvriendelijk taalgebruik (flaming)
  • Berichten die niets met chronische inflammatoire bindweefselziekten te maken hebben

Voor meer info over chronische inflammatoire bindweefselziekten, ga naar http://www.cibliga.be