[Lupus] [Sclerodermie] [Sjögren-syndroom] [Poly-en Dermatomyositis] [Vasculitis] [MCTD]

CIB Forum - Algemeen  

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: ForumlijstDiscussielijstNieuwe discussieZoekenLog in
nieuw medicijn
Gepost door: Stine (IP gelogd)
Datum: 29 June 2005 07:11

hallo mensen !

gisteren had ik een afspraak bij de reumatoloog en hij vertelde over een nieuw medicijn voor ons dat zeer veelbelovend zou zijn. Het is nog in onderzoek en zou hier pas binnen een 2 à 3-tal jaren op de markt zijn.
Ik zou eens op internet willen snorren of ik er meer info over vind, maar ben de naam van dat nieuwe medicijn vergeten. Weet iemand waar ik het over heb ??

groetjes

Stine

Re: nieuw medicijn
Gepost door: roosje (IP gelogd)
Datum: 29 June 2005 12:17

Hallo Stine
Zou het dat medicijn zijn waar carine het over heeft kijk eens naar de vorige berichten het ging over mondinfectie ......
Groetjes Roosje

Gepost door: Chris (IP gelogd)
Datum: 29 June 2005 16:08

Hallo Stine,

Een veelbelovende medicatie voor S.L.E., zou het Cellcept kunnen zijn?
Ze experimenteren er nu mee voor nierlupus en het werkt maar het zou ook algemeen voor S.L.E. kunnen gebruikt worden gelijk Imuran of Plaquenil.

Sommige reumatologen zouden nu Cellcept gaan voorschrijven aan patiënten.

Met hartelijke groeten Chris

Datum: 30 June 2005 09:33

hallo Roosje en Chris,

Cellcept is het niet, want daarover is hij ook bezig geweest in het kader van nierlupus.
Ik heb het bericht van Carine gelezen en dat zou het kunnen zijn, want de reumatoloog zei iets van 'biomedicijnen' ofzo (en aangezien dat spul uit Afrika om een plant gaat ...), maar ik ben de eigenlijke naam vergeten. Enfin, het klonk alleszins zeer goed, hij was zelf enthousiast. Weet je, ik vraag het hem nog eens als ik in december terugmoet en laat het hier dan weten (hihi), zodat we de evolutie op de voet kunnen volgen.

groetjes en alvast bedankt voor jullie reactie

Stine

Gepost door: Astrid (IP gelogd)
Datum: 30 June 2005 09:43

Volgens mij zou het om Salsola kunnen gaan. Het is een plant die in Zuid-Afrika groeit en waar Prof. Haegeman en zijn team van het AZ te Gent nu mee bezig zijn. Het zou dezelfde werking hebben als cortisone maar zonder vervelende bijwerkingen. Enkele weken terug was hierover een programma op Canvas in Overleven. Maar ik vermoed dat het nog niet voor de eerstvolgende maanden zal zijn. Moet nog uitgetest worden en er moesten ook nog famaceutische firma's gevonden worden die het zouden op de markt brengen.

Re: nieuw medicijn - Goed nieuws
Gepost door: Carine (IP gelogd)
Datum: 30 June 2005 11:50

Hallo allemaal,

Het medicijn (plant) waarover ik het had in mijn vorig bericht over mijn mondinfectie (die overigens nog niet is gedaan, ik gebruik er nochtans Daktarin gel voor), gaat over de Salsola plant. Astrid heeft hetzelfde programma op Canvas gezien als ik. In Afrika hebben twee wetenschappers uit die plant een verbinding kunnen maken , genaamd Compound A, en Prof. Haegeman heeft wat van dit poeder meegekregen en aan Dr. Katrien De Bosscher gegeven en zij heeft kunnen vaststellen dat dit poeder , zowel op geïnfecteerde cellen in een proefbuis, als bij levende dieren de reumatische ontstekingen onmiddelijk wegneemt. Eenzelfde werking als cortisone dus. Maar het poeder zou geen slechte nevenwerkingen hebben, cortisone dus wel. Bijvoorbeeld : ze weten al dat de bloedsuikerspiegel niet wordt verhoogd met dit poeder. Jammer genoeg moeten ze nu eerst gans de rimram nog in orde krijgenook pharmaceutische bedrijven aanspreken) om van dit poeder een medicijn op de markt te krijgen. Dit kan vijf jaar duren.
Ik heb er mijn reumatologe deze week over gesproken en zij was ervan op de hoogte .
Onmiddelijk daarop zei ze me :" voor Lupus hebben ze ook iets gevonden. Maar jij bent er nog niet ziek genoeg voor. Het is voor Lupus met zware orgaanproblemen! "
Ik heb er stomgeweg niet verder over gevraagd, dus ik weet niet hoe het medicijn noemt ofzo, maar ik denk dat het dit is dat Stine bedoelt.
Ik antwoordde daarop : ja, als ze daar al iets voor gevonden hebben, dan zal er ook wel iets volgen voor gewone Lupus zeker?"
En ze antwoordde : "ze zijn er in ieder geval echt mee bezig hoor, dus er is goede hoop."
Dus lieve mensen, laten we blijven hopen. In ieder geval zijn er wetenschappers in Gent die echt verbeten zijn met het vinden van Een Wondermiddel.
Carine

Datum: 01 July 2005 03:57

hallo Carine,

dat nieuwe medicijn voor lupus met zware orgaanproblemen is Cellcept denk ik.
Hoe dan ook, we leven op hoop !

groetjes

Stine

Gepost door: Carine Verminck (IP gelogd)
Datum: 17 July 2005 13:35

Het nieuwe medicijn waar Guy Haegeman en zijn team momenteel aan werken, heeft voorlopig de naam gekregen van Compound A.

Gepost door: aNN (IP gelogd)
Datum: 14 August 2006 09:13

OverLeven: De woestijn geneest

Guy Haegeman: "De farmaceutische industrie is al decennia lang op zoek naar een alternatief voor cortisone. En dan ontdekken wij, heel toevallig, Compound A. Het is alsof we de lotto gewonnen hebben. Compound A is een echte goudmijn. De kans dat je een stof als Compound A tegenkomt is ongelooflijk klein.."

Zuid-Namibië is het wereldcentrum van de beroemde Astrakanpels. Grote kuddes karakulschapen grazen op de uitgestrekte Kalahari steppe. Hun lammeren worden geboren met golvende, glanzende zwarte krulletjes, wat de typische Astrakanpels oplevert. Omdat de kwaliteit van deze pels al vermindert na enkele dagen, worden de lammeren zo snel mogelijk gevild. Maar tijdens extreme droogteperioden gebeurt er iets bizars met drachtige karakulschapen. Hun lammeren worden soms meer dan zestig dagen te laat geboren. Daardoor zijn ze abnormaal groot en is hun vacht van slechte kwaliteit. Die zogenaamde “grootlamsiekte” is een ramp voor de Namibische karakulboeren. Wel heeft deze mysterieuze aandoening wetenschappers wereldwijd op een heel nieuw spoor gezet.. Grootlamsiekte zou wel eens een zegen kunnen zijn voor patiënten met multiple sclerose, ontstekingreuma of astma.

Multiple sclerose, ontstekingreuma en astma hebben één ding gemeen. Ze huizen in een lichaam dat té goed functioneert. Wanneer bacteriën of virussen ons aanvallen, mobiliseert ons lichaam een leger afweercellen die de indringers te lijf gaan. Maar soms werkt ons verdedigingssysteem veel te goed. Dan vallen de afweercellen ook lichaamscellen aan. Daardoor ontstaat een ontsteking die de weefsels beschadigt. Multiple sclerose, ontstekingsreuma en astma treffen mensen vaak op jonge leeftijd en maken gewone dagelijkse handelingen onmogelijk. De enige remedie zijn zware geneesmiddelen die de ontstekingsreactie afremmen.

De Gentse biochemicus Guy Haegeman is al jaren gefascineerd door de grillen van ons verdedigingssysteem. Hij bestudeert de werking van cortisone, de meest voorkomende ontstekingsremmers. Deze hormonen kalmeren het immuunsysteem en remmen de ontsteking af. Maar ze veroorzaken ook neveneffecten die bijna net zo erg zijn als de kwaal zelf. Het lichaam van de patiënt houdt abnormaal veel vocht vast, zijn gezicht zwelt op, hij verdikt en wordt humeurig. Al heel lang zoeken wetenschappers naar nieuwe ontstekingsremmers zonder neveneffecten. De farmaceutische industrie besteedt jaarlijks astronomische bedragen aan het onderzoek naar cortisonevervangers. Tevergeefs. Want al die tijd zagen ze één ding over het hoofd. De genezende kracht die verscholen zit in natuurlijke rijkdommen...

Aspirine, de wereldberoemde pijnstiller, is daar hét voorbeeld van. De actieve component van aspirine is een extract uit wilgenbast. Op het einde van de negentiende eeuw werd aspirine als medicijn op de markt gebracht en sindsdien heeft het miljoenen mensen van hoofdpijn verlost. Tegenwoordig slikt men wereldwijd miljarden tabletten per jaar, zo'n vijftigduizend ton aspirine. Een succesverhaal...

De Zuid-Afrikaanse wetenschappers Pieter Swart en Ann Louw zijn gefascineerd door geneeskrachtige planten. In de jaren negentig vangen ze geruchten op over een mysterieuze woestijnplant 'Salsola'. Deze plant zou gebruikt worden als voorbehoedsmiddel bij inheemse stammen in Zuid-Namibië. Het is één van Afrika’s meest droogteresistente struikgewassen. Omdat enkel Salsola lange hitteperiodes overleeft, staat de plant ook op het hoofdmenu van hongerige Karakulschapen...

Pieter Swart en Ann Louw vermoeden dat de Salsolaplant een hormoonachtige stof bevat die de verlengde dracht bij karakulschapen veroorzaakt. Ze gaan op zoek naar de meest actieve component in de Salsolaplant. Na analyse aan de universiteit van Stellenbosch ontdekken ze dat de plant 'Compound A' bevat. Maar tot hun verbazing vertoont Compound A geen klassieke hormoonstructuur. Op een internationale bijeenkomst in Zuid-Afrika praat Pieter Swart hierover met biochemici uit de hele wereld.

Ook Guy Haegeman zit in de zaal. Al jaren is hij op zoek naar een alternatief voor cortisone. In alle uithoeken van de wereld verzamelt hij onbekende exotische planten die een hormonale werking lijken te hebben. Guy Haegeman is gefascineerd door de unieke eigenschappen van Compound A. Hij krijgt van Pieter Swart enkele grammen van het poeder mee naar Gent.
Daar test zijn doctoraatsstudente Karolien De Bosscher de eigenschappen van Compound A met een vernuftig en zelf ontworpen meetsysteem. Al van bij de eerste resultaten overtreft Compound A alle verwachtingen. De stof remt ontstekingen in muizencellen niet alleen af. Ook de neveneffecten blijven uit. En zelfs in levende dieren werkt Compound A perfect. Bij muizen met een acute en chronische ontsteking vermindert de zwelling aanzienlijk. En dat zonder gezwollen kop of humeurige knaagbuien.

Vandaag werken de teams van Pieter Swart in Zuid-Afrika en Guy Haegeman in Gent nauw samen. Ze volgen elkaars onderzoek op de voet. Ook reumatoloog Dirk Elewaut van het universitair ziekenhuis in Gent houdt hun revolutionair onderzoek in de gaten. Samen met het team van Guy Haegeman plant hij de eerste experimenten op patiënten met ontstekingsreuma. Na de aspirine uit wilgenbast, biedt de natuur ons misschien opnieuw een plantaardig revolutionair wondermiddel aan...

‘De woestijn geneest’ een programma van Jasmine De Bruycker en Jacques Servaes.
Een co-productie Canvas-Belgische Internationale Samenwerking-DGOS.

‘De woestijn geneest’ is de winnaar van de overLevenwedstrijd (voor meer informatie zie website: canvas.be/overleven).

De woestijn geneest
Donderdag 21 april 2005
Het regenwoud is de schatkamer van de natuur. Hele legertjes wetenschappers zoeken tussen haar weelderige begroeiing naar de sleutel van 1001 menselijke ziektes. De woestijn, daar is niks. Veel lucht, veel zand en af en toe eens een rots en wat taaie, dorre plantjes. En een wetenschapper: de Gentse professor Guy Haegeman. Hij kwam uit de Namibische woestijn met een zakje poeder dat wel eens de aspirine van de 21ste eeuw zou kunnen worden.

Alles begon met twee ziektes. De chronische ontsteking bij mensen en de grootlamsziekte bij schapen. Eerst de mensen: Een chronische ontsteking is de schuld van en afweersysteem dat te goed werkt. In plaats van te schieten op de slechteriken die ons lichaam bedreigen, begint het te schieten op alles dat beweegt. En dat is vooral het eigen lichaam. We kennen de chronische ontsteking beter vermomd als astma of multiple sclerose.

Dokters kunnen ons afweersysteem niet op het goede pad brengen, en je kunt het moeilijk voor het gerecht dagen. Ze behandelen de schade dus met cortisone, een wondermiddel met ernstige neveneffecten. Zo ernstig dat wetenschappers al lang naar een ander geneesmiddel zoeken, maar hoe aanlokkelijk de kassa ook rinkelt, niemand kon iets beters vinden.

We waren bijna de schapen uit het oog verloren. In de Namibische woestijn lijden de karakulschapen aan de grootlamsziekte. Ooien baren er soms 50 dagen over tijd. Dat is een dubbele ramp voor de lokale veehouders. Niet enkel sterven vele ooien bij het baren, bovendien leven ze van de verkoop van de huid van pasgeboren schapen: astrakan. De huid van dieren die te laat geboren worden is waardeloos.

Nu is het wel heet in de woestijn, maar de hersens van de Namibische boeren waren gelukkig nog koel genoeg om te vatten dat de ziekte van hun schapen iets te maken moest hebben met een klein plantje: salsola. In de verzengende hitte heeft het plantje een koelend effect. Nu, de keuze in de woestijn is natuurlijk niet zo ruim als in het regenwoud. Ze eten wat de pot schaft. En dat is dus salsola.

over leven vertelt hoe toeval, intelligentie en doorzettingsvermogen de oplossing brachten voor een probleem waar de farmaceutische industrie zich al decennia suf op zocht. Misschien zullen Namibische schapenboeren het gehate plantje binnenkort wel liefdevol telen. Of ze kunnen een hotel openen, want binnenkort wemelt het in de woestijn van de wetenschappers. Gegarandeerd.

Interessante links:

Kennislinkartikel

» www.kennislink.nl
Artikel over Aspirine

» www.kennislink.nl
Site van de reumaliga

» www.reumaliga.be

Meer info
Geschiedenis van de Aspirine

» www.aspirine.nl
Alles over reuma

» www.bbc.co.uk
Karakulschapen

» www.karakulsheep.com
Onderzoeksgroep onder leiding van Guy Haegeman.

» allserv.ugent.be

Een toemaat
Site van de universiteit van Stellenbosch.

» www.sun.ac.za
Onderzoeksteam Ugent wint eerste prijs van de overLeven-wedstrijd VRT.

» www.techtransfer.ugent.be

Gepost door: ben (IP gelogd)
Datum: 04 March 2007 12:36

het artikel van carine vertelt de ware feiten van die uitzending op canvas..
daar ik zelf al lang op zoek ben naar die natuurlijke cortisonen,wil ik dat op mezelf testen,maar hoe wordt je in godsnaam testpersoon?
wie kan me hiermee helpen?
ik heb darm-en oorgang ontstekingen die telkens weerkeren..als je dan hoort dat zo een middel bestaat hier in belgië...

Gepost door: Lia van Rossen (IP gelogd)
Datum: 20 April 2007 19:31

Re, staat misschien voor Remicade, een anti-TNF medicijn, welke het imuunsysteem min of meer platlegt. Zie op internet bij welke ziektebeelde dit wordt gebruikt vaak in combinaties met andere pittige medikatie.
Zelf heb ik nu kuren met Remicade infliximab/infuus.
Sterkte en vriendelijke groet,
Lia.

Gepost door: andré de praeter (IP gelogd)
Datum: 31 August 2008 17:00

Stine Schreef:
-------------------------------------------------------
> hallo Roosje en Chris,
>
> Cellcept is het niet, want daarover is hij ook
> bezig geweest in het kader van nierlupus.
> Ik heb het bericht van Carine gelezen en dat zou
> het kunnen zijn, want de reumatoloog zei iets van
> 'biomedicijnen' ofzo (en aangezien dat spul uit
> Afrika om een plant gaat ...), maar ik ben de
> eigenlijke naam vergeten. Enfin, het klonk
> alleszins zeer goed, hij was zelf enthousiast.
> Weet je, ik vraag het hem nog eens als ik in
> december terugmoet en laat het hier dan weten
> (hihi), zodat we de evolutie op de voet kunnen
> volgen.
>
> groetjes en alvast bedankt voor jullie reactie
>
> Stine

Gepost door: Virginia (IP gelogd)
Datum: 05 March 2010 22:27

Stine Schreef:
-------------------------------------------------------
> hallo Roosje en Chris,
>
> Cellcept is het niet, want daarover is hij ook
> bezig geweest in het kader van nierlupus.
> Ik heb het bericht van Carine gelezen en dat zou
> het kunnen zijn, want de reumatoloog zei iets van
> 'biomedicijnen' ofzo (en aangezien dat spul uit
> Afrika om een plant gaat ...), maar ik ben de
> eigenlijke naam vergeten. Enfin, het klonk
> alleszins zeer goed, hij was zelf enthousiast.
> Weet je, ik vraag het hem nog eens als ik in
> december terugmoet en laat het hier dan weten
> (hihi), zodat we de evolutie op de voet kunnen
> volgen.
>
> groetjes en alvast bedankt voor jullie reactie
>
> Stine

Hallo Roosje,Chris en Stine,

Verleden jaar heb ik meer dan 3 maanden in het ziekenhuis geleden met serieuze longproblemen (heb COPD) ; komt in de 1e plaats van het roken, alhoewel ... er ook nog veel andere oorzaken een rol spelen.
Ik ben 56 jaar en loop (bijna constant) met zo'n zuurstofbrilleke in mijn neus. Als ik ga winkelen doe ik het uit, maar laat mijn "thermos" wel in de wagen.
In het ziekenhuis heb ik kiloooos cortisone gekregen, anders was ik er (2 x) niet meer. ---> heb nu ook veel last van osteoporose. Per toeval heeft mij iemand in een natuurwinkel mij in de 1e plaats "druppels van pompelmoespitten" aangeraden (vervangt antibiotica) en "druppels van bosbessen = cassis) (vervangt cortisone) ; ook de extracten van berken blijkt heel goed te werken.
Ik neem het nog maar een tijdje ; dus over r e s u l t a t e n kan ik nog niet veel vertellen. ALLESZINS het kan geen kwaad. Later misschien meer hierover, want ook ik ben nog volop aan het zoeken naar "natuurlijke en gezonde" middelen.
Groetjes,
Virginia

Je naam: 
Je e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smiley invoegen
...
(smileys inlezen)
Spambeveiliging:
Voer de code die hieronder zichtbaar is in het invoerveld beneden in. Dit is nodig om het automatisch posten van dit formulier door bots tegen te gaan. Als de code slecht te lezen is, doe dan een zo goed mogelijke gok. Als de code fout is, dan zal een nieuwe afbeelding worden gegenereerd, waarna er nog een kans is om de code juist in te voeren.
CAPTCHA

Disclaimer:
De CIB-liga is in geen geval verantwoordelijk voor de inzendingen van de lezers.
De CIB-liga kan geen medische informatie verstrekken.
Berichten die uit het forum verwijderd worden:
  • Commerciële berichten (spamming)
  • Berichten met onvriendelijk taalgebruik (flaming)
  • Berichten die niets met chronische inflammatoire bindweefselziekten te maken hebben

Voor meer info over chronische inflammatoire bindweefselziekten, ga naar http://www.cibliga.be