Wat na een pancreasoperatie?
Gepost door:
Tom (IP gelogd)
Datum: 13 October 2005 19:30
Er is een stukje van de kop van mijn pancreas weggenomen zo'n half jaar geleden, dat jarenlang steeds weer opnieuw ontstekingen vertoonde. Ik mag me gelukkig prijzen, het was niet kwaadaardig, mag alles eten, alleen alcohol is vanzelfsprekend uit den boze!
Ik ben een tevreden mens, maar heb toch nog frequent last, zoals zeurende pijn bij momenten (niet zoals voorheen!!), regelmatig rugpijnen,...
Ik vraag me dan ook af of er bepaalde zaken zijn waarmee ik dit zelf wat kan tegengaan. Zou een bepaalde sport goed zijn? Moet ik toch bepaalde stoffen laten? (heb geen verergering van de symptomen ontdekt bij bepaalde zaken die ik eet). Zou het te maken hebben met het feit dat ik rook? (natuurlijk moet ik stoppen, dit zit ook in mijn achterhoofd maar ben er nog even niet klaar voor, raar gezegd...).
Heel belangrijk is ook het feit dat ik me zeer frequent dodelijk vermoeid voel.
Om er een getal op te plakken, ben ik 2 dagen op 7 zo fris als een hoentje (wat zowel fysisch als psychisch weldadig is), 3 dagen 'entre les deux' en 2 dagen op 7 een half wrak, wat echt wel zijn tol eist!!
Zo is het natuurlijk moeilijk je leven in te richten, plannen te maken,...
Ik verwacht geen wonderen, geen 100 procenten, maar misschien een ietwat stabieler situatie zou me in staat stellen om, laat ons zeggen dromen te verwezelijken.
Getekend : Tom, een tevreden patient zoekend naar optimalisatie.